[Czuwaj] salutowanie

Grzegorz Skrukwa nordwest w poczta.onet.pl
Śro, 28 Kwi 2010, 16:17:18 CEST

Polecam wypowiedzi w tym wątku na forum zhp:
http://www.forum.zhp.pl/viewtopic.php?id=7666&p=2

Salutowanie do lilijki to jakiś świeży wymysł z ostatnich lat, istna "nowa
świecka tradycja". Gest salutowania zrodził się najprawdopodobniej w XVII w.
gdy wojskowi nosili szerokie kapelusze (jak muszkieterowie, Szwedzi podczas
potopu itd.) i mijając się, podnosili rondo by było widać twarz - potem ten
gest przekształcił się w zwyczajowe pozdrowienie wojskowe, polegające na
samym przytykaniu dłoni do boku nakrycia głowy. Istnieje pogląd  że jest to
jeszcze starszy zwyczaj i pochodzi z czasów gry rycerze odsłaniali
przyłbice. Tak czy owak, gest powstał znacznie wcześniej zanim na
mundurowych nakryciach głowy zaczęto nosić jakiekolwiek znaczki (co
nastąpiło dopiero około początlku XIX w. - era napoleońska). Niezależnie od
daty powstania, salutowanie to zamarkowanie gestu odsłonięcia twarzy /
zdjęcia nakrycia głowy. Wyraża pokojowe intencje i szacunek wobec spotkanej
osoby.

Wojskowi nie salutują do orzełka czy do jakiegokolwiek innego znaczka.
Salutowani do lilijki to nonsens - wypacza sens salutu, w tym momencie
przestaje on bowiem być gestem szacunku dla drugiej osoby, a staje się
jakimś bałwochwalczym oddawaniem czci symbolowi.

GS