[Czuwaj] salutowanie

Grzegorz Całek g.c w onet.pl
Śro, 28 Kwi 2010, 16:24:18 CEST

Dzięki, o coś takiego mi chodziło. Nie o regulamin - ale tło. Względnie o porównanie z innymi służbami/organizacjami, które również salutują.

A może więsz coś o zwyczaju trzymania rogatywki w lewym ręku. Tu - jak wynika z moich obserwacji (ale czy regulaminów wojskowych?) - różnimy się od żolnierzy, którzy normalnie noszą w takich sytuacjach okrycie głowy.
GC

  ----- Original Message -----
  From: Grzegorz Skrukwa
  To: Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.
  Sent: Wednesday, April 28, 2010 4:17 PM
  Subject: Re: [Czuwaj] salutowanie

  Polecam wypowiedzi w tym wątku na forum zhp:
  http://www.forum.zhp.pl/viewtopic.php?id=7666&p=2

  Salutowanie do lilijki to jakiś świeży wymysł z ostatnich lat, istna "nowa
  świecka tradycja". Gest salutowania zrodził się najprawdopodobniej w XVII w.
  gdy wojskowi nosili szerokie kapelusze (jak muszkieterowie, Szwedzi podczas
  potopu itd.) i mijając się, podnosili rondo by było widać twarz - potem ten
  gest przekształcił się w zwyczajowe pozdrowienie wojskowe, polegające na
  samym przytykaniu dłoni do boku nakrycia głowy. Istnieje pogląd  że jest to
  jeszcze starszy zwyczaj i pochodzi z czasów gry rycerze odsłaniali
  przyłbice. Tak czy owak, gest powstał znacznie wcześniej zanim na
  mundurowych nakryciach głowy zaczęto nosić jakiekolwiek znaczki (co
  nastąpiło dopiero około początlku XIX w. - era napoleońska). Niezależnie od
  daty powstania, salutowanie to zamarkowanie gestu odsłonięcia twarzy /
  zdjęcia nakrycia głowy. Wyraża pokojowe intencje i szacunek wobec spotkanej
  osoby.

  Wojskowi nie salutują do orzełka czy do jakiegokolwiek innego znaczka.
  Salutowani do lilijki to nonsens - wypacza sens salutu, w tym momencie
  przestaje on bowiem być gestem szacunku dla drugiej osoby, a staje się
  jakimś bałwochwalczym oddawaniem czci symbolowi.

  GS