[Czuwaj] Zlot w Krakowie

Grzegorz Skrukwa nordwest w poczta.onet.pl
Pią, 20 Sie 2010, 12:40:01 CEST

Namioty NS nie są złe przede wszystkim dlatego że są NS, tylko dlatego że
śmierdzą.

NS to namiot, którego konstrukcja sięga myśli technicznej gdzieś z okolic
połowy XX w.. Konstruktorzy zakładali, ze rozstawi go drużyna żołnierzy (= 9
dorosłych mężczyzn). A przede wszystkim zakładali, ze w okresie poza
użytkowaniem, będzie przechowywany w  odpowiednich warunkach, tj. w suchym
magazynie, poddawany okresowym przeglądom, talkowany, etc.

Namioty NS (dotyczy to zresztą niestety także "dych") jakie najczęściej
spotyka się w ZHP na stanicach, na zlotach itd. są odpychające i śmierdzące,
bo:
- na obozach nie są wietrzone, więc wilgotnieją
- nie są wietrzone, bo nie da się podwinąć poł, bo taśmy są pourywane, a
nikt nie myśli by je poprzyszywać
- po obozach nie są suszone, bo nie ma gdzie, albo nie ma kiedy, albo nie ma
kto
- śmierdzą moczem, bo organizuje się w nich kolonie dla dzieciaków z MOPSów
- najczęściej mają zdekompletowane i dosztukowywane omasztowanie, pourywane
sznurki, brakuje śledzi itd.

Te same przypadłości mogą dotknąć każdego innego rodzaju namiotów, także
Quechua :-(
Jeśli panować będzie przyzwolenie dla dziadostwa, brak odpowiedzialności za
dobra materialne, przekonanie że harcerzom można dać byle co. Jeśli
normalnym zjawiskiem będzie druh komendant stanicy mieszkający w
domku-kadrówce, który "dzieciakom" daje do spania zawilgłe i dziurawe
namioty wyciągnięte z jakiejś obskurnej szopy...

Wszystko zależy od środowiska - są takie środowiska, gdzie 20-letnie namioty
mimo corocznego użytkowania na obozach są w dobrym stanie, każdy ma swój
oznakowany komplet masztów, zapałek i śledzi, i żaden nie śmierdzi...

Tym niemniej, myślę że epoka NS-ów i "dziesiątek" powoli dobiega końca. Tak
jak przed dzisiejszymi "dychami" były kwadratowe "kanadyjki" z UNNRR-y
przypominające armię Montgomery'ego pod El-Alamein, tak i "dychy" muszą
zostać zastąpione nowocześniejszymi rozwiązaniami...

GS