[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 74, Numer 8

Marcin Skocz skocz w post.pl
Wto, 7 Gru 2010, 12:18:22 CET

Wybaczcie, ale dyskusja chyba trochę wyszła już poza tematykę tej grupy.
Jeśli chcemy naprawdę podyskutować o mechanizmach demokracji, to
przynajmniej bez populizmu, bo tego już jest za dużo w mediach.

Czym innym jest stanowienie prawa w państwie, a czym innym na poziomie
organizacji pozarządowej. Inaczej wyglądają mechanizmy wyboru prawodawców
przy wykorzystaniu machiny państwowej, a inaczej wybory w ZHP. Być może np.
wprowadzenie wyborów bezpośrednich w ZHP byłoby interesującym eksperymentem,
do niedawna byłem wielkim zwolennikiem takiego rozwiązania. Na razie jednak
zamiast dyskusji merytorycznej mamy na liście starcie z urazami i wzajemną
niechęcią, a bez merytorycznych argumentów. Obrzucanie się epitetami już
przerabialiśmy w różnych formach, ale może czas dorastać.

A na marginesie - rozwiązanie z listami partyjnymi jest konieczne w celu
stworzenia skutecznej koalicji i rządu. W przypadku okręgów jednomandatowych
szansa na tworzenie ich w ramach systemu wielopartyjnego są niewielkie i
wymagają dużego zdyscyplinowania i zaangażowania reprezentantów. A system
dwupartyjny, który bardzo ułatwia funkcjonowanie okręgów jednomandatowych,
jest równie, jeśli nie bardziej, niedoskonały. Jakby ktoś naprawdę
potrzebował o tym pogadać, możemy założyć osobną grupę. W międzyczasie jedno
wytłumaczenie - Januszu, to że ktoś jest 7 na liście pozwala mu wejść do
sejmu, senatu i rady gminy. Wystarczy, że będzie miał więcej głosów niż
pierwszych 6 ;-)

Pozdrawiam
MArcin Skocz