[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 74, Numer 8

Maciej Syska msyska w czarna13.pl
Śro, 8 Gru 2010, 14:40:31 CET

O, to może i ja się załapię na odpowiedź Druha Jana? :)

Chciałem tylko nawiązując przedstawionej przez Druha argumentacji, zapytać, na czym polega zdaniem Druha, istotna różnica między poniższymi 2 przepisami (regulamin Sejmu i Statut ZHP), która powoduje, że NSH dokonuje wykładni dokładnie odwrotnej niż Sejm i prawnicy...? W odniesieniu do statutu ZHP chodzi oczywiście o sytuacje jak w podjętej przez NSH uchwale, tzn.  O sytuacje, gdy wybory dodatkowe nie przyniosły rozstrzygnięcia i trzeba rozpocząć procedurę wyborcza ponownie.

1) Regulamin Sejmu
"3. Sejm wybiera Marszałka Sejmu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
4. Jeżeli zgłoszono więcej niż jednego kandydata, a w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przed kolejnymi turami głosowania usuwa się z listy kandydatów nazwisko tego kandydata, który w poprzedniej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Jeżeli tę samą najmniejszą liczbę głosów uzyskało dwóch lub więcej kandydatów, przed kolejną turą głosowania usuwa się nazwiska tych kandydatów.

5. Jeżeli w wyniku zastosowania procedury określonej w ust. 3 i 4 nie dojdzie do dokonania wyboru, wybór Marszałka Sejmu przeprowadza się ponownie."

Na podstawie tego przepisu nie ma żadnych przeszkód dla ponownego zgłaszania kandydatów na Marszałka, sędziów TK, RPO itp. (do ich wyboru stosuje się te przepisy odpowiednio) (Potwierdza to z resztą praktyka - ot, np. dzisiaj p. prof. Pawłowicz, nie wybrana w poprzedniej procedurze na sędziego TK, została ponownie zgłoszona jako kandydatka).

2) Statut ZHP

"1.      Za wybranych do władz uważa się tych kandydatów, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów i więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
2.      W razie braku rozstrzygnięcia wyboru z powodu uzyskania przez kilku kandydatów takiej samej liczby głosów, więcej jednak niż połowy ważnie oddanych głosów, przeprowadza się głosowanie uzupełniające na tych kandydatów, w którym o wyborze decyduje zwykła większość głosów.
3.      Jeżeli liczba osób wybranych na zasadach określonych w ust. 2 jest mniejsza niż liczba osób wybieranych w skład danej władzy, przeprowadza się wybory dodatkowe.
4.      W wyborach dodatkowych w kolejnych głosowaniach biorą udział  tylko kandydaci zgłoszeni do pierwszego głosowania, z tym że w kolejnych głosowaniach nie bierzeudziału kandydat, który w poprzednim głosowaniu otrzymał najmniejszą liczbę głosów. "

Na prawdę, bardzo jestem ciekaw Druha odpowiedzi.

Pozdrawiam,

Maciej Syska

---
Wysłane z urządzenia przenośnego