[Czuwaj] advocatus diaboli

Maciej Syska msyska w czarna13.pl
Czw, 9 Gru 2010, 13:17:46 CET

> Ktoś prosił wczoraj czy przedwczoraj o podjęcie się roli adwokata diabła w
> kwestii "Lex BednarczyK". Służę...
>
> ------
> . Czyli w takiej sytuacji mamy do
> czynienia z przypadkiem, gdy:
> 1) trzeba dalej zarządzić wybory dodatkowe (trzeba przecież dokonać wyboru!)
> ale jednocześnie:
> 2) cały czas obowiązuje zapis §38 ust. 5, że "w kolejnych głosowaniach NIE
> BIERZE UDZIAŁU kandydat, który w poprzednim głosowaniu otrzymał najmniejszą
> liczbę głosów". To znaczy, że ktoś, kto kandydował wcześniej, a nie został
> [...]

Nawet przy tej interpretacji nie każdy kto kandydował i nie został wybrany, ale tylko ten, kto kandydował, nie został wybrany i otrzymał najmniejsza liczbę głosów nie bierze udziału w kolejnych głosowaniach.

Tylko przy tej interpretacji mamy problem. Skoro nadal są to wybory dodatkowe, to wówczas "w kolejnych głosowaniach biorą udział tylko kandydaci zgloszeni do pierwszego głosowania", czyli... Nikt (w przypadku gdy zgłoszona była taka sama liczba kandydatów jak miejsc do obsadzenia i pozostało tylko 1 miejsce do obsadzenia). A zatem interpretacja, ze należy przeprowadzać w kółko wybory dodatkowe jest nieco wadliwa. Bowiem przy jej konsekwentnym zastosowaniu:
A) nie można w ogóle zgłaszać nowych kandydatów do władz w wyborach dodatkowych,
B) nigdy nie da się obsadzie wszystkich wakujacych miejsc w sytuacji, gdy zgłoszona była taka sama liczba kandydatów co miejsc

Najprostsza i najbardziej logiczna interpretacja tych przepisów statutu jest po prostu taka, ze wraz z nieudanym zakończeniem "wyborów dodatkowych" (niedokonaniem wyboru na wakujace miejsce) kończy się procedura wyborcza i należy ja rozpocząć od początku - od zgłaszania dowolnych kandydatów, a następnie głosowania według reguł 38 ust. 2 i ew. kolejnych ust.

Tak samo, jak rozumiem, interpretowala to RN, w ordynacji. Ponadto ordynacja obowiązuje, należy ja stosować, dopóki nie zostanie stwierdzona jej niewaznosc przez właściwy organ i we właściwym postępowaniu. Zatem w przypadku przeprowadzenia wyborów niezgodnie z ordynacja... Jest problem... W przypadku zjazdu choragwi, RN mogłaby swobodnie stwierdzić niewaznosc uchwały o wyborze.

Z reszta sens "wyborów dodatkowych" z 38 ust. 5 na prawdę jest chyba taki, żeby dokonać wyboru takiego kandydata spośród zaproponowanych w pierwszym głosowaniu i nie wybranych, który cieszy się największym poparciem i któremu mimo wszystko delegaci są gotowi zaufać. I nie ma sensu tego nadinterpretowac.

Pozdrawiam,
Maciek