[Czuwaj] Pytanie do wodniaków.

Tomasz Kozik tkozik w amu.edu.pl
Czw, 14 Sty 2010, 11:13:56 CET

Sorry za spó¼nion± odpowied¼, ale jestem tu tylko z rzadkiego doskoku:

On Sun, 3 Jan 2010, Rafa? Suchocki wrote:

> [...]
> szczepów. W?a?nie wprowadzaj? system zast?powy. I zgodnie z m?dr?
> zasad?, i? obóz powinien by? ukoronowaniem pracy zast?pu, wspomniane
> zast?py powinny w takim sk?adzie dzia?a? tak?e na obozie. Jak na
> dru?yn? ?eglarsk? przysta?o, organizuj?  dwu, trzy -tygodniowe rejsy
> (przewa?nie po Mazurach) Niestety rzeczywisto?? weryfikuje t? zasad?,
> z kilku istotnych powodów. Na ka?dej ?ódce musi by? kto? "kumaty" tzn
> z patentem. S? to przewa?nie osoby z innych dru?yn w szczepie.
>
> Tak wi?c na samym obozie sk?ad "wacht" na lódkach jest odmienny od
> tego, jak dzia?aj? zast?py w ci?gu roku.

Podejrzewam, ¿e w ci±gu roku wiesz, na jakich ³ódkach bêdziesz p³ywa³
latem. Albo je masz, albo ma klub harcerski, albo czarterujesz itp. Ze
wzglêdu na akwen (p³ytko¶æ/g³êboko¶æ) i parametry ³ódek
(szybko¶æ/toporno¶æ) lepiej jest mieæ dla ca³ego obozu jednakowe (wtedy
wszyscy p³ywaj± równo). I najlepiej - co roku tak samo. Wtedy
dostosowujesz do tego system zastêpowy. Zastêp musi liczyæ (n-1) osób,
je¶li ³ódki s± n-osobowe. Przyk³ad: dla ³ódek 6-osobowych musisz mieæ
5-osobowe zastêpy (to jedno miejsce to dla sternika). Niestety, sztywne
trzymanie siê metodyki harcerskiej musi ust±piæ wobec wymagañ technicznych
(dobór obsady to przecie¿ wymóg techniczny!) - to w koñcu te¿ jest
wychowawcze, bo oducza nadmiernego dogmatyzmu.
 	Opcja druga: w ci±gu roku podzia³ na zastêpy jest inny ni¿ na
obozie. Zastêp obozowy, czy dru¿yna obozowa, to przecie¿ nie nowo¶æ.
 	Opcja trzecia, tym lepsza, im starsi harcerze: rezygnujesz z
podzia³u na zastêpy w dru¿ynie.
 	Za to opcja, ¿e

> p?ywaj? w ci?gu dnia pracuj?c na swych lódkach, a wieczorem
> podczas postojów pracuj? w zast?pach

zdecydowanie siê nie sprawdza, co zreszt± sam widzisz.

Tomasz Kozik