RE: [Czuwaj] wyrok sądu w sprawie krzyża

Marabut marabut w inetia.pl
Wto, 8 Cze 2010, 23:12:39 CEST

> Więc uprzedzam, że tak neutralnie, z ciekawości chciałbym zapytać.
>
> Wyjaśnij mi proszę, dlaczego ZHRowi tak zależy na używaniu odznaki ZHP?
> Czemu - gdy zakładano ZHR, ojcowie założyciele chcieli założyć organizację
> inną niż ZHP, ale użyli do oznaczenia swoich harcerzy znaku należącego do
> ZHP?

Ja też, całkiem neutralnie odpowiem: myślę, że dla instruktorów harcerskich
i dla Ciebie, jest to oczywiste. Tak samo coś było przyczyną, że
komunistyczna Organizacja Harcerska ZMP, przekształcając się w OH PL, a
następnie w ZHP, chcąc sięgnąć do korzeni ruchu harcerskiego (niestety tylko
pozornie i w celu przechwycenia wpływu na młodzież), zrezygnowała z Czuwajki
i sięgnęła po Krzyż Harcerski, mimo, że był on własnością (moralną
naturalnie, gdyż nikomu do głowy nie przychodziło zastrzeganie jej w
Urzędzie Patentowym) innej organizacji, której Naczelnictwo urzędowało w
Londynie.

Nieładnie odpowiedziałem ?

To może inaczej: bo owo ZHP wyrzuciło mnie ze swoich szeregów za
propagowanie treści Przyrzeczenia i Prawa Harcerskiego, które obecnie
zresztą znajduje się w jego Statucie; bo m.in. władze owego ZHP zadbały o
wygodną celę dla mnie za redagowanie pisma instruktorskiego Bratnie Słowo, a
konkretny człowiek za to odpowiedzialny całkiem niedawno otrzymał Krzyż za
Zasługi dla ZHP.
Te wydarzenia nie zmieniają faktu, iż jednym z najważniejszych symboli
tamtych czasów jest dla mnie Krzyż Harcerski. Na ten Krzyż moi harcerze w
konspiracji składali swoje Przyrzeczenia, jego miniaturkę nosiłem ukrytą pod
więziennym drelichem. Też uważasz, że powinienem teraz go zdjąć i wymyślić
sobie nowy znaczek?

Nieładnie odpowiedziałem ?

No to odpowiem ładnie: bo moim zdaniem Krzyż Harcerski jest naturalnym i
oczywistym dla całego polskiego społeczeństwa symbolem polskiego harcerstwa.
I ten Krzyż, na równych prawach, powinni móc nosić wszyscy polscy harcerze.
Te równe prawa, według mnie, sięgają dużo głębiej niż rozważania o
następstwach prawnych organizacji, prawach autorskich czy wreszcie filozofii
znaku towarowego. Ktoś nawet ukuł zgrabny dowcip: czym się różni harcerz ZHR
od harcerza ZHP ? To proste: ten pierwszy ma na mundurze Krzyż Harcerski, a
ten drugi - znak towarowy R-152214 "Czuwaj". Odpowiada Ci taka poetyka ?

Nie umiem odpowiedzieć ładniej. Wynika to naturalnie z moich osobistych
doświadczeń, które być może wypaczają moje spojrzenie na to co rzeczywiście
jest potrzebne do tego, żeby być polskim harcerzem. I cieszę się dziś, że
mimo wszystko tak wielu harcerzy jeszcze ten Krzyż nosi: w ZHP, ZHR, SH,
ZHP-pgk i organizacjach harcerskich na Wschodzie. I że mimo wszystko łączą
nas, poszczególnych harcerzy, więzi braterstwa. Wierzę, że to na nim
będziemy budować przyszłość Ruchu.

M-but

<czuwaj w listy.czuwaj.net>