[Czuwaj] HR 1/2010

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 2 Mar 2010, 19:20:53 CET

Zapraszamy do lektury najnowszego numeru "Harcerza Rzeczypospolitej"
http://www.hr.bci.pl/articles.php?article_id=259
HR 1/2010

Okiem tych, co pod przykrywką RPM zakładają partię polityczną.
Czyli tradycyjnie kilka słów od redakcji.

TEMAT NUMERU- HARCERSTWO I OTOCZENIE SPOŁECZNE

Janusz Sikorski: Społeczna rola harcerstwa
czyli o kryzysie, ustawie harcerskiej, polskiej smucie i służbie Polsce

Kamila Wajszczuk: Jak wychować dobrego obywatela
Czy harcerskie zbiórki, biwaki i obozy mają cokolwiek wspólnego z
wychowaniem dobrych obywateli? I kim właściwie powinni ci obywatele być?
Próba odpowiedzi.

Maciej Pietraszczyk: Współpraca - instrukcja obsługi
Jak podejść do współpracy z instytucjami państwowymi na przykładzie Straży
Granicznej.

"Dwójka" śródecka i komandorska
"To osiedle Pometu, Łożysk Tocznych, Centry, a także policjantów i
kolejarzy"... O współpracy drużyny z środowiskiem lokalnym i organizacjami
społecznymi. Rozmowa z pwd. Tomaszem Koprowskim - drużynowym 2 PDH
"Komandorzy" im. Kazimierza Wielkiego.

Anna Wittenberg: Jesteś wolontariuszem
"Harcerstwo to nie wolontariat" - słyszymy. A może jednak...?

Uniwersalność Harcerskich wartości - Analiza ankiety przeprowadzonej wśród
młodych ludzi niezrzeszonych w organizacjach harcerskich.
Od lat harcerze i skauci starają się być ludźmi z zasadami. Od lat te zasady
nam towarzyszą pod nazwą Prawa Harcerskiego. Od lat wierni tym ideałom
ludzie wzbudzają szacunek w społeczeństwie. Właśnie, a czym dla zwykłego
człowieka są nasze zasady? ...

ORGANIZACJA

Michał Ludkiewicz: Wspólnota, czy struktura?
Co się dzieje we Wspólnocie Drużyn Grunwaldzkich?

Grzegorz Skrukwa: RPM-y - czy rzeczywiście droga donikąd?
pytając o sensowność RPM-ów, stawiamy pytanie które jest odwiecznym
dylematem wszystkich środowisk opozycyjnych i reformatorskich w różnych
systemach: działać nieformalnie czy powoływać formalną strukturę...
Nieformalne grupy, ruchy, koalicje instruktorów i środowisk mogą być
fenomenalną rzeczą, mogą zapewnić wszystko to co sformalizowany RPM. Ale
również mogą się przerodzić w towarzystwo wzajemnej adoracji, zamknięte na
outsiderów, przekonane o własnej nieomylności, z nieprzejrzystą wewnętrzną
hierarchią opartą o kryteria towarzyskie, a nie merytoryczne.

Janusz Sikorski: Dobry kurs drużynowych...
Pytali: Po jakim kursie druh? Odpowiedziałem: A znalazłem taką książkę, dość
ciekawą i ją przeczytałem, a tam na końcu prawie napisane było, że jak
przeczytam ją jeszcze raz, to będę już skautmistrzem i będę wiedział jak
działać, no to przeczytałem jeszcze raz i jeszcze raz i teraz wiem. A jaka
to książka? Ano "Skauting dla chłopców" niejakiego Baden Powella... Polecam

PROGRAM I METODA:

Kamil Makos: Trzy pióra inaczej...
O tym jak harcerz "bardzo" starszy może zdobyć sprawność Trzy pióra. I na co
musi być gotowy po zakończeniu próby

Drużynowy psycholog - wiedza i intuicja.
Czytając opowiadania Baden Powella nieodparcie nasuwa się wrażenie o
głębokiej wiedzy psychologicznej Pierwszego Skauta. A przecież BiPi był
wykształconym wojskowym ! Jego wiedza, naprawdę zadziwiająca opierała się w
całości na praktyce, obserwacji i niezwykłej umiejętności wyciągania
wniosków z najdrobniejszych zachowań podopiecznych.

Karolina Sikorska: Kilka przemyśleń młodej drużynowej zuchów
Na różnych imprezach, typowo zuchowych, jako świeża drużynowa staram się
przyglądać innym, by się uczyć. Chcę wiedzieć więcej, by moje "zuszydła"
wprowadzić godnie w harcerskie życie. Co jednak zauważam? Wiele różnic
pomiędzy stylem pracy naszej, leśnej gromady a większością innych...

Maciej Pietraszczyk: Pole gry
Rozpoczynając grę terenową instruktor musi nie tylko określić jej cele i
reguły, ale także wskazać obszar, na którym będzie się odbywała. Wskazać
pole gry, gdzie uczestnikom zapewnione jest bezpieczeństwo.

Janusz Sikorski: Tajemnice zimowego wędrowca
Tajemnice zimowego wędrowca /skrypt do zajęć z zastępowymi/
W piękny majowy dzień, wiele lat temu, drużyna którą prowadziłem wyruszyła
raźnie ze schroniska na Klimczoku. Dzień zapowiadał się pięknie, świeciło
słońce, przyroda wokół rozkwitała, śniadanie było niezłe. Humory świetne,
wszak świat był taki piękny... Po mniej więcej pół godzinie marszu w ciągu
dosłownie paru minut niebo zaciągneło się chmurami, temperatura spadła o
dobre kilkanaście stopni i zaczął padać śnieg. Właściwie zaczął padać to złe
określenie.

WĘDROWNICZE PODRÓŻE
SEKCJA IM. WACŁAWA KORABIEWICZA "KILOMETRA"

Wilk Samotnik: Niezwykłe rejsy harcerskie - Przerwana podróż"Poleszuka"
Fred Tomczyk, nauczyciel i żeglarz, tuż przed wojną wyruszył w harcerski
rejs dookoła świata 21 września 1939 roku otrzymał rozkaz, by zostać za
Oceanem i opiekować się polskim jachtem. Ten dzień odmienił jego życie.

Marcin Grabowski: Wrzosowiska i Watty - wędrówki na brunszwickim Erasmusie
...postawiłem więc sobie za cel, aby w miarę możności w każdy weekend
wybierać się gdzieś w jakieś miejsce w Dolnej Saksonii. Wcześniej wiedziałem
o niej właściwie tylko tyle, że stolicą tego bundeslandu jest Hanower...