[Czuwaj] Dokumenty KSI

Adrian Łaskarzewski adrian w laskarzewski.pl
Pon, 29 Mar 2010, 01:21:35 CEST

---- Original Message -----
From: "Ryszard Rak" <ryszardrak.waw w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>

>Teraz mało kto zna wszystkie przepisy jakie obowiązują w ZHP. Wszystko
>zostało uregulowane. W każdej dziedzinie są jakieś regulacje.  I co ?
>I ... popatrzmy ile Nas jest ? (już poniżej  100 tys)

Stawiasz tezę, że przyczyną spadku liczebności ZHP jest zbyt dużo
wewnętrznych regulacji?
Znam wiele znacznie bardziej istotnych przyczyn tego zjawiska.

Weźmy taki dokument "Uchwała nr 38/XXXV Rady Naczelnej ZHP z dnia 8 marca
2009 r. w sprawie systemu stopni instruktorskich".
Będzie tego ze 3 strony w Czuwaju (drukowanym).
To dużo?
Zapewne tak, skoro można krócej, w jednym zdaniu:
"Stopnie instruktorskie przyznaje wg własnego uznania właściwy komendant,
biorąc pod uwagę dotychczasową pracę kandydata".
Toż to czysta anarchia!!!
Za zasługi to w ZHP jest krzyż, który się nawet tak nazywa: "Za zasługi dla
ZHP". Stopnie instruktorskie są do czego innego.
Odnoszę wrażenie, że nie przeczytałeś tego dokumentu.

>Skoro ktoś za młodego człowieka  już poukładał zabawki i narzuca mu  -  jak
>się ma nimi bawić .... to tu młodych ludzi nie będzie.
>Pójdą tam gdzie coś  jeszcze jest do zrobienia. Gdzie na coś mogą mieć
>wpływ.

A nie przyszło Ci do głowy, że często jest tak, że to, co chcą robić owi
młodzi ludzie, nie zawsze jest tożsame z tym, co powinien robić przyszły
przewodnik, podharcmistrz lub harcmistrz?
Do mojej KSI zgłosił się człowiek ok. 30-letni, działał w bractwie rycerskim
(rekonstrukcje itp.) i chciał działać z grupą harcerzy, prowadząc z nimi
zajęcia rycerskie.
Za nic nie chciał zrozumieć, że on, jeśli chce być harcerskim instruktorem,
ma z nimi nie rycerzować, tylko poprzez rycerzowanie wychowywać.
W jego zadaniach nie było mowy o metodzie harcerskiej, stopniach,
sprawnościach.
Różnica pomiędzy instruktorem harcerskim a osobą pracującą z młodzieżą jest
taka, że instruktor świadomie stosuje metodę harcerską do stwarzania
sytuacji wychowawczych.
I próba ma to wykazać. A czy to będzie bractwo rycerskie, drużyna
turystyczna, ratownicza czy strzelecka jest naprawdę drugorzędne.

Adrian