[Czuwaj] Re: zobowi±zanie

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Wto, 30 Mar 2010, 08:38:32 CEST

Adrian napisa³:

> [...]
> A to ju¿ ewidentnie problem ludzi, a nie systemu.
> A Twój przyk³ad z kursem dru¿ynowych tylko to potwierdza. Bo przecie¿
> celem
> nie jest odbycie/ukoñczenie kursu ---w trakcie trwania próby---.
> Celem jest przygotowanie siê do pe³nienia funkcji instruktora.
> Je¶li cz³onek KSI nie potrafi prawid³owo okre¶laæ celów, to czy nadaje
> siê
> do pracy przy kszta³ceniu kadry? Przecie¿ ¶wiadomo¶æ celów, to jeden z
> fundamentów metody harcerskiej.
> Je¶li kandydat ukoñczy³ kurs rok, dwa, trzy lata temu, to jest

No có¿... Ja bardzo czêsto spotykam siê z tym problemem. Pewnie na li¶cie
jest wiele osób które mog± to potwierdziæ. Oczywi¶cie ¿e ¶wiadczy to o
jako¶ci danej ksi. Tylko co je¶li jako¶æ zbyt wielu ksi jest niska (a
¶wiadczy o tym czêstotliwo¶æ wystêpowania tego problemu)?

> Ale je¶li ukoñczy³ kurs 15 lat temu, a w miêdzyczasie siê nie doszkala³ i
> nie pe³ni³ ¿adnej funkcji - to ewidentnie musi uzupe³niæ braki. A takowe
> napewno s±, bo 15 lat to ca³e pokolenie.

Oczywi¶cie. Tyle, ¿e tego nie napisano a logiczne argumenty to czêsto zbyt
ma³o dla ksi

> Harcerstwo jest ruchem ludzi m³odych. Dotyczy to równie¿ instruktorów.
> Tak
> jak stopnie harcerskie s± dopasowane do wieku harcerzy, tak stopnie
> instruktorskie s± tak skonstruowane, aby zdobywaæ je na odpowiednim
> etapie
> swojego rozwoju. Zazwyczaj jest to wiek dwudziestukilku lat (phm., hm.).
> I zgodzê siê z Tob±, ¿e ma problem ten, kto chce otworzyæ próbê, kiedy
> ju¿ dawno powinien to zrobiæ.

Tyle, ¿e przyczyn danej sytuacji mo¿e byæ wiele. A problem wystêpuje na
tyle czêsto, ¿e warto siê nad nim pochyliæ.

> A czy KSI ma wtedy problem? Tak, w dwu sytuacjach:
> a) ma problem z probantem, kiedy ten wykazuje postawê roszczeniow± "ju¿
> dawno osi±gn±³em ten poziom, a nawet wiêcej wiêc mi siê nale¿y wiêc
> dawajcie" - bez cienia refleksji, ¿e paradoksalnie zale¿y mu dopiero
> teraz na stopniu, kiedy w³a¶nie tak± postaw± ca³kowicie ignoruje ideê
> systemu
> stopni,
ale co je¶li faktycznie osi±gn±³ ?
I nie chodzi o refleksjê, ¿e dopiero teraz itd... Podczas pracy
harcerskiej osi±gn±³ dany poziom. I co wtedy ?

> b) ma problem z sob±, kiedy ka¿e mu "robiæ takie a nie inne zadania
> chocia¿ go ju¿ dawno nie rozwijaj±", zamiast zastanowiæ siê, czego mu
> potrzeba, aby staæ siê w pe³ni instruktorem w danym stopniu.
> Je¶li kto¶ chce zdobyæ stopieñ znacznie pó¼niej, ni¿ powinien by³ to
> zrobiæ, to na pewno czego¶ mu brakuje.
> Adrian

Czego¶ byæ mo¿e tak. Ale to bêdzie jeden czy dwa elementy. Co¶ co wymaga
bardzo specyficznej próby. I to, ¿e trzeba wtedy opracowaæ ca³kowicie
niestandardow± próbê niejako domykaj±ca rozwój tego cz³owieka a nie
nakazuj±ca odbywanie drogi jeszcze raz bywa nierealne ze wzglêdu na jako¶æ
wielu ksi.

I jeszcze s³ówko na temat formu³y ksi.

S±dzê, ¿e jakim¶ rozwi±zaniem, przynajmniej dla pwd by³aby zmiana na co¶
co ju¿ kiedy¶ by³o w ZHP. Pwd zdobywane w krêgu instruktorskim. W grupie
instruktorów w której dzia³a siê na co dzieñ, w¶ród których instruktor
jest tak naprawdê formowany.

Jesli kto¶ jest zainteresowany jak mia³oby to dzia³aæ to zapraszam:

http://www.kpw.org.pl/forum/viewthread.php?thread_id=255&highlight=ksi&pid=1005#post_1005

znajduje siê tam projekt zmodyfikowanego systemu stopni instruktorskich.
Moim zdaniem taki dzia³a³by znacznie lepiej.

sikor