Fw: [Czuwaj] harcmistrz RP

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 30 Mar 2010, 23:47:01 CEST

Stopień harcmistrza RP był przyznany w ZHP tylko raz - w 1927  jednorazowo
dwunastu instruktorom najbardziej zasłużonym przy tworzeniu polskiego
harcerstwa. Były to ns. osoby: Jadwiga Falkowska, Olga
Drahonowska-Małkowska, Helena Gepner-Śliwowska-Grażyńska, Maria Wocalewska,
Henryk Glass, Adolf (Zbigniew) Heidrich, Tadeusz Maresz, ks. Jan
Mauersberger, Piotr Olewiński, Eugeniusz Piasecki, Stanisław Sedlaczek,
Tadeusz Strumiłło.
 Później jeszcze nieformalnie grono instruktorów uhonorowało tak S.
 Broniewskiego, a ZHR nadał ten stopień Tomaszowi Strzemboszowi, ale jedno i
drugie miało miejsce poza ZHP.
 Poprzeczka została postawiona ogromnie wysoko, tytuł "hm. RP" ma ogromną
 rangę, a poza tym intencja władz ZHP w 1927 była jasna: jeden raz.

Nie wiem czy ktokolwiek może powiedzieć z czystym przekonaniem, że może
 równać się zasługami z Olgą Małkowską...
Myślę że żaden instruktor współczesnego ZHP mający wiedzę o historii naszego
 ruchu nie będzie w ogóle o takim wyróżnieniu dla siebie myślał.
Ponadto, jeśli teraz zacznie się przyznawac taki stopień, to co z takimi
 osobami jak Aleksander Kamiński, Florian Marciniak, Józef Grzesiak?
Zaczniemy dyskusję o pośmiertnym wyróżnianiu? Ilu osób? 5, 50, 500? Czy ma
sens dzisiaj taka dyskusja? W organizacji która powinna patrzyć w PRZYSZŁOŚĆ
i skupiać się na rozwiązywaniu ogromu aktualnych problemów?

phm. Grzegorz Skrukwa
Przewodniczący Komisji Historycznej Hufca ZHP Poznań-Nowe Miasto
Członek Komisji Historycznej Chorągwi Wielkopolskiej ZHP :-)