[Czuwaj] Co harcerz powinien przeczytac?

Rafał Suchocki suchy206 w gmail.com
Śro, 26 Maj 2010, 21:27:50 CEST

Może to nie będzie do końca odpowiedź na Twoje pytanie, bo podane
ksiązki harcerskie nie są. Ale są wartościowe. Smutna prawda jest
taka, że książki w rodzaju "Księgi Jaszczurki" zestarzały się
niesamowicie. I o ile pewnie zainteresowałyby przyszłą studentke
polonistyki, spędzającą czas na romantycznym wpatrywaniu się w niebo,
to raczej nie przeciętną gimnazjalistkę.

Lecimy:

Harcerze młodsi:

Felix, Net i Nika ( 6 tomów) - Rafał Kosik
Rzadki przykład  inteligentnej literatury dla dzieci. I co cenne - nie
 klon Harrego Pottera.  Bohaterowie radzą sobie z trudnościami, nie
dlatego że posiadają jakieś moce, ale dzięki własnym pomysłom.
Wroniec - Jacek Dukaj
Kawał trudnej historii - ale  za to jak podany! Do tego przepiękne
ilustracje. W sumie dla starszych też dobre.

Harcerze strasi, wędrownicy

Kapuściński - prawie wszystko - zacząłbym od Hebanu, albo Imperium.
Pratchett - wszystko ze Świata Dysku. Jak mało który autor potrafi
zmierzyć się trudnymi tematami w sposób ironiczny i dowicipny:
"Pomniejsze Bóstwa" - fanatyzm religijny, "Ciekawe czasy" -
totalitaryzm itd.

Dziewczyny:
Modllitwa żaby cz1 i cz2 - Antony DeMello - odtrutka na wszelke
pseudofilozofie, ala Coelho. Dziewczyny lubią opowiastki, które
przepisują do pamiętników, więc jeśli mają już je czytać, niech nie
będzie to postmodernistyczny rzyg, który będa traktować jak prawdę
objawioną.
Jeśli zaś lubią się inteligentnie wzruszać, to:
Tigana, Sarantyńska mozaika , Lwy All-Rassanu - Guy Gavriel Kay
Mimo fikcyjnych nazw i postaci akcje książke można łatwo umocować w
konkretnych,historycznych czasach. (Bizancjum, rekonkwista Hiszpańska
itd). Nie brakuję romantycznych historii, ale napisanych bez obrazy
dla inteligencji czytelniczki. Do tego przepiękny język. Zysk taki, że
po przeczytaniu nie spojrzą na Harlequiny.

Tyle na szybko.
--
s00