[Czuwaj] Co harcerz powinien przeczytac?

Piotr Giczela piotr.giczela w zhr.pl
Czw, 27 Maj 2010, 00:03:57 CEST

>>> Adrian

Generalnie zgadzam się z wszystkimi zamieszonymi tu do tej pory wypowiedziami: że nie można zamykać się hermetycznie w kręgu harcerskich książek, że trzeba czytać książki różnorakie. A najlepiej te sprawdzone przez kilka pokoleń. Bo sa takie, które pomimo upływu czasu nadal wywołują wypieki na policzkach dziewcząt i chłopców, którzy "umieją" i lubią czytać. Dobra książka jest zawsze. Jak np. "Chłopcy z placu broni" Molnara. Też ją polecam, chociaż nie jest typowo harcerska. Z nietypowo harcerskich polecam również "Książeczke wojskową", skoro Anita o wojsku wspomniała. Można zrywać po prostu boki przy czytaniu.

A oto zapowiadana lista książek, którą kiedyś już "zmontowałem" przy okazji dyskusji podobnej do dzisiejszej. Ze 2/3 z mojej półki... :-) Starałem się posegregowac na rodzaje, ale część wymyka się z zaproponowanych grup.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Lektury dla drużynowych i instruktorów:

Robert Baden-Powell	?	?Scouting for boys?
Robert Baden-Powell	?	?Wskazówki dla skautmistrzów?
Andrzej Małkowski	?	?Jak skauci pracują?
Andrzej Małkowski	?	?Skauting jako system wychowania młodzieży?
Krzysztof Blusz	?	?Ewolucja modelu wychowania skautingu w harcerstwie 1909-1945?
Henri Bouchet	?	?Skauting i indywidualność?
Andrzej Glass	?	?Płonie ognisko?
Andrzej Glass	?	?Harcerstwo dziś i jutro?
Andrzej Glass	?	?Wielka Przygoda Życia?
Henryk Glass	?	?Na szlaku Chudego Wilka?
Henryk Glass	?	?Gawędy z drużynowym?
Ewa Grodecka	?	?O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu?
Aleksander Kamiński	?	?Nauczanie i wychowanie metodą harcerską?
Aleksander Kamiński	?	?Wielka gra?
Tomasz Strzembosz	?	?Refleksje o harcerstwie i wychowaniu?
Stanisław Broniewski	?	?To nie takie proste - moje życie?
Stanisław Broniewski	?	?Całym życiem?
Andrzej Szefer	?	?Bohaterowie spod znaku lilijki?
Barbara Wachowicz	?	?Kamyk na szańcu?
Stanisław Czopowicz	?	?KIHAM?
Stanisław Czopowicz	?	?Szczera Wola i zniewolenie?
Antoni Wasilewski	?	?Zarys dziejów Wileńskiej Chorągwi Harcerzy?
Małgorzata Kwiatkowska	?	?Podręcznik przyrodoznawstwa dla drużynowych harcerek?
Wojciech Szymczak	?	?Formy pracy?
Edyta Głowacka-Sobiech	?	?Twórcy Polskiego Harcerstwa - Olga i Andrzej Małkowscy?
Wiktor Śniegucki	?	?Wychowanie gospodarcze w drużynie?
Grzegorz Calek	?	?Jak promować harcerstwo?
Marek Wardęcki	?	?Stosowanie metody harcerskiej w drużynie harcerzy?
	?	?Statut ZHR?, ?Statut ZHP?

Lektury dla drużynowych i zastępowych:

Ewa Grodecka	?	?Rzeka?
M. B. Żukowska	?	?O tych spod znaku harcerskiej lilijki?
	?	?Harcerze w bojach 1914-1921?
Rudyard Kipling	?	?KIM?
Marek Kudasiewicz	?	?Obrzędowy piec?
William Tomkins	?	?Uniwersalny język znaków Indian równin Ameryki Północnej?
E. T. Seton	?	?Zwitek kory brzozowej?
Leopold Ungeheuer	?	?Próby wodzów?
Paweł Wieczorek KOHUB	?	?Szkoła harców?
Bartoszewski, Majewski	?	?Harcerskie ABC?
Jadwiga Burska	?	?Z pamiętnika drużynowej?
F. A. Elstner	?	?Na tropie przygody? (ni to poradnik, ni to opowiadanie, ale bardzo ciekawa lektura)
Aleksander Kamiński	?	?Antek Cwaniak? (także dobra lektura dla harcerzy i wędrowników poświęcających się pracy z zuchami)
Aleksander Kamiński	?	?Krąg Rady? (także dobra lektura dla harcerzy i wędrowników poświęcających się pracy z zuchami
B. Kowalska, A. Kiewicz	?	?Robinson, materiały do zbiórek?
Jan Stykowski	?	?Zastęp zbiórka!?
Chełstowska, Siemieński	?	?Twój zastęp?
P. Rządca, J. Stykowski	?	?Zastęp marsz?
Marek Kudasiewicz	?	?Vademecum zastępowego Chytrego Kota?
Agnieszka Leśny	?	?Stanąć na czele?
Władysław Szczygieł	?	?Jak prowadzić zastęp harcerski?
Władysław Szczygieł	?	?Jak prowadzić drużynę harcerską?
Tomasz Maracewicz	?	?Obóz harcerzy?
Jerzy Parzyński	?	?Obóz harcerski?
Krzysztof Kowalczyk	?	?Podręcznik ekologicznego obozowania?
Juliusz Dąbrowski	?	?Harce zimowe w polu?
Zygmunt Wyrobek	?	?Harcerz w polu?
Maria Chmielewska	?	?Wykapka?
Wiktor Szaryński	?	?Wycieczki harcerskie?
M. Kurowski, J. Pytlak	?	?Biwakowa kuchnia? (pozycja warta przejrzenia przez każdego harcerza)
	?	?Regulamin musztry?
	?	?Regulamin stopni harcerzy?
	?	?Regulamin stopni harcerek?
	?	?Regulamin sprawności harcerzy?
	?	?Regulamin sprawności harcerek? i inne dokumenty organizacyjne... :-)

Lektury dla harcerzy:

Frantisek A. Elstner	?	?Na tropie przygody?
Kazimierz Gołba	?	?Wieża spadochronowa?
Józef Kret	?	?Harcerze wierni do ostatka?
Wilhelm Szefczyk	?	?Ptaki ptakom?
Aleksander Kamiński	?	?Andrzej Małkowski?
Aleksander Kamiński	?	?Kamienie na szaniec?
Aleksander Kamiński	?	?Zośka i Parasol?
D. Kaczyńska	?	?Byli żołnierzami Parasola?
Jerzy Kasprzak	?	?Tropami powstańczej przesyłki?
Paver Michelle	?	?Wilczy Brat?
E. T. Seton	?	?Zwierzęta, które znałem?
E. T. Seton	?	?Rolf w lasach?
E. T. Seton	?	?Arktyczne prerie?
Aleksander Kamiński	?	?Narodziny dzielności?
Mariusz Zaruski	?	?Wśród wichrów i fal?
Mariusz Zaruski	?	?Z harcerzami na Zawiszy?
Nadzieja Drucka	?	?Kurs na słońce? (o Mariuszu Zaruskim)
T. Bosco, L. Gaiga,
G. P. Mina	?	?Robert Baden-Powell - twórca skautingu? [w:] ?Mądrość serca?
Walter Hansen	?	?Wilk, który nigdy nie śpi?
Antoni Wasilewski	?	?Pod totemem słońca?

Lektury dla wędrowników:

Robert Baden-Powell	?	?Wędrówka do sukcesu?
Robert Baden-Powell	?	?Pokłosie wędrówek do sukcesu?
Ladislav Rusek	?	?Zielony Dziennik?
Henry David Thoreau	?	?Walden?
Jacek Kurzępa	?	?Moje wędrowanie?
Jaromir Wolf	?	?Ogień tarciem drew?
Kazimierz Koźniewski	?	?Różowe cienie? (warszawskie harcerstwo z okresu międzywojnia; szczególnie bogato opisana 16 Warszawska Drużyna Harcerzy)
E. Niesobski,
J. Pfeiferówna	?	?Dziennik Harcerza i Szarotki? (miłość, polityka, wojna - trudne wybory i proza życia)
Józef Grzesiak ?Czarny?	?	?Rzecz o Czarnej Trzynastce?
Aleksander Wasilewski - "Józef Grzesiak Czarny"
Helena Bobińska	?	?Pionierzy?
Jerzy Parzyński	?	?Ruch harcerski? (książka polecana też instruktorom, drużynowym)
Bogusław Śliwerski	?	?Stalinizm w ZHP? (książka polecana też instruktorom, drużynowym)
Barbara Wachowicz	?	?Druhno Oleńko, Druhu Andrzeju?
Zbigniew Formella	?	?Harcerskie drogi do wolności?

Literatura harcerska Beletrystyka
Małgorzata Piekarska	?	?Tropiciele? (http://www.piekarska.net/tropiciele.html)
Paweł Wieczorek KOHUB	?	?Pięć Zielonych? (Zbiorek opowiadań o harcerzach z 7 DH)
A - 1970 - ?Zielony garnizon? (o obozie na poligonie)
B - 1980 - ?Zielone straszydło? (tak jakby ?Czarne Stopy? z innego punktu widzenia)
C - 1982-1984 - ?Z kronik Zielonej Siódemki? (podzbiór opowiadań obozowych, m.in. o harcerzu, byłym narkomanie, dwóch lubiących sobie popić przybocznych i poszukiwaniu zaginionego sztandaru)
D - 1986 - ?Bitwa pod zielonym lasem? (o ?harcerstwie jutra?)
E - 1992 - ?Dzikie zielsko? (sensacyjna powieść o pościgu harcerzy starszych za uzbrojonymi gangsterami)
Paweł Wieczorek KOHUB	?	?Wzgórze Rosiczki?
Bolesław Mrówczyński	?	?Plama na złotej puszczy?
Bolesław Mrówczyński	?	?Leśna drużyna?
Seweryna Szmaglewska	?	?Czarne Stopy?
Seweryna Szmaglewska	?	?Nowy ślad Czarnych Stóp?
Sylwester Banaś	?	?Nad czarną wodą płócienny nasz dom?, Łódź 1987 (o drużynie wodnej obozującej w Sielpi w Ośrodku Harcerskim KCH Kielce - za czasów powieści - OH Hufca Końskie; Niesamowite przygody wpisane w prawdziwe realia lat 60-tych XX wieku)
H. Makarski	?	?Na tropie prapradziadka Waleriana?
Wojciech Wiśniewski	?	?Alarm dla zastępu Kruków? (mikroksiążeczka!)
Bogdan Bartnikowski	?	?Opowieści zastępowego?
Kazimierz Radowicz	?	?Bandera Zawiszy Czarnego?
C. Leżeński	?	?Marek i Jarek wyruszają na zachód?
C. Leżeński	?	?Marek i Jarek bronią Warszawy?
S. Biskupski	?	?Wrześniowa próba?
C. Leżeński	?	?Wyspa Nadziei?

--
phm. Piotr Giczela HR