RE: [Czuwaj] Cisza na liście a tu...

Pon, 22 Lis 2010, 16:11:41 CET

G00 - też z ciekawością dowiem się o argumentach tych osób.

Zwracam jednak uwagę, że odwoływanie się do "zewnętrznych prawników" czy
prawników w ogóle, jest w ZHP zdecydowanie nadużywane. Nasze stowarzyszenie
jest bardzo specyficznie uregulowane. Uwierzcie, że prawnicy spoza ZHP
często nie rozumieją o co się pyta, kiedy proszeni są o opinię na temat
naszych problemów. Dlatego, jeśli nie jest to ostateczność, bądź rozważania
na polu ustawy, nie szukałbym pomocy akurat prawników. Nie trzeba mieć
wykształcenie prawniczego, by rozumieć treść krótkiej uchwały, tak jak nie
trze być lekarzem, by nakleić plaster.

Bardziej ciekawi mnie, czy ktokolwiek z tych (nie pamiętam dokładnie) ok.
200 osób, które głosowały w sprawie uchwały (z czego zdecydowana większość
za) w 2005 roku rozumiały ją inaczej, niż jako wyraz woli Zjazdu ZHP
ukrócenia do 2010 roku funkcjonowania komendantów wybranych w 2000 roku i
pełniących funkcję nieprzerwanie od tej daty. IMHO wszyscy ją rozumieli
identycznie. Ja - głosujący wówczas przeciwko kadencyjności - też ją tak
rozumiałem.

Tylko garstka instruktorów zasiadających w NSH rozumie ją inaczej. Zapomina
przy tym, jeśli już sięgnąć po prawniczą nomenklaturę, że wykładać prawo
należy wówczas, gdy zapisy prawne są niejednoznaczne, gdy zawodzi rozumienie
literalne. Wtedy sięgnąć trzeba po to, co nazywa się "duchem" ustawy, a u
nas uchwały, czyli celem jej uchwalenia. A cel był w 2005 roku jasny. Nie
zrozumieją tego ducha osoby spoza ZHP, które nie uczestniczyły w tym
zjeździe, nie uczestniczą w dyskusji związkowej, a oprą się wyłącznie na
przepisach.

Pozdrawiam
Ryszard