[Czuwaj] RE: Paczka Czuwaj, Tom 82, Numer 5

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Śro, 17 Sie 2011, 00:14:13 CEST

----- Original Message -----
From: <gekon6 w vp.pl>
To: <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, August 16, 2011 10:58 PM
Subject: [Czuwaj] RE: Paczka Czuwaj, Tom 82, Numer 5

> Do Rafała: jestem z ZHP, a Ty? :) Wiem też o uroczystościach, które odbyły
> się we Lwowie. Na marginesie mówiąc, uważam je za kluczowe dla świętowania
> naszego stulecia ("naszego", czyli harcerskiego, a nie "zethapowskiego",
> "zethaerowskiego", "zawiszackiego" czy jeszcze innego).  Właśnie po
> ostatniej wizycie we Lwowie (akurat nie na imprezie, o której mówisz)
> zacząłem zastanawiać się, czy jest jakaś data/wydarzenie/cokolwiek, które
> można traktować jako początek harcerstwa. Dla mnie osobiście potrzebny
> jest jakiś pewnik. Pierwszy rozkaz mógłby być taką cezurą. W tę całą
> [...]

Do Czesława: wiem też o zlocie organizowanym z okazji 25-lecia ZHP. Skądinąd
odbył się on w pięknym miejscu... Słyszałem, że tamten zlot był "robiony pod
Piłsudskiego", choć ostatecznie Marszałek i tak się nie wyrobił (przepraszam
za ten skrót myślowy), ale chętnie poznam Twoją opinię. Skoro wiele innych
zlotów też było liczonych od daty 1910, to od jakiego konkretnie wydarzenia
ten czas się liczy. Pytam zupełnie poważnie.

Mam nadzieję, że nie okazało się właśnie, że jestem zupełnym ignorantem w
tym temacie (historia nie jest moją mocną stroną - z symboliką sobie lepiej
radzę...) i nie wytkniecie mi zaraz szeregu nieścisłości i niewiedzy. Serio
mnie to zastanawia.

Pozdrawiam, Grześ Kaszuba.

Czyżby tylko od Rafała i Czesława oczekujesz odpowiedzi?

Pozwolę sobie jednak wtrącić kilka słów.

Otóż większość ludzi faktycznie lubi precyzyjne daty i jasne odpowiedzi.
Chcą wiedzieć choćby, kiedy koronował się Chrobry (a nie wiadomo - 1024 lub
1025 r.),
Nie jest to niestety takie proste.

Data pierwszego rozkazu jest ładna, ale w końcu to był tylko rozkaz kursowy,
w którym Małkowski informował o tym, że Naczelna Komenda Skautowa utworzyła
drużyny skautowe na bazie już istniejących.
W każdym razie świętować można - mamy pierwszy zachowany dokument w formie
rozkazu. To, że nie mamy rozkazu/pisma Wyrzykowskiego (czyli komendanta)
powołującego drużyny to drobiazg :)

A skąd 1910 rok? To dość proste. Mamy prawie (bo pewników w historii jest
niewiele) pewność, że w tym roku wiele drużyn
sokolich zaczęło pracować metodą skautową. Wiemy coś tam o I Gimnazjum w
Krakowie, ale i strzępy informacji o drużynach skautowych w całej
Małopolsce i nie tylko. Zignorowanie tego było lekko nieuczciwe. Skoro wtedy
byli skauci, to istniał skauting na zimiach polskich. Tyle że bez jasnej
struktury i w oparciu o drużyny sokole.

Pozdrawiam!

Krzysiek

Nie idz do kasyna, zagraj u nas!