[Czuwaj] RE: Poszukiwani instruktorzy do wywiadu o Gryllsie

Grzegorz Skrukwa nordwest w poczta.onet.pl
Śro, 12 Sty 2011, 22:15:41 CET

----- Original Message -----
From: "Jerzy Bielecki" <jbielecki w gmail.com>
To: <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Wednesday, January 12, 2011 6:59 PM
Subject: [Czuwaj] RE: Poszukiwani instruktorzy do wywiadu o Gryllsie

> Rzekłbym, że jest raczej na odwrót. BG będąc ikoną popkultury został
> naczelnikiem skautów.

OK, w takim razie nie dywagując nad kolejnością zdarzeń i związkami
przyczynowo-skutkowymi, możemy napisac tak:
"postać związana z ruchem skautowym jest jednocześnie ikoną kultury
popularnej".
Czy to coś zmienia istotnego?

> A skąd wiadomo, że chłopcy/dziewczęta chcą być jak BG? Zostało to zbadane?

No tak... jest taki Bear Grylls, ale musimy najpierw zbadać czy wśród
młodzieży rzeczywiście jest popularny. Zanim wezmę na radę drużyny książkę
Gryllsa, najpierw muszę zlecić socjologom młodzieży z jakiegoś renomowanego
uniwersytetu przeprowadzenie kompleksowych badań nt. recepcji postaci
Gryllsa. Dziś zacznę pisać wniosek o grant na badania. Za pół roku się okaże
czy dofinansowanie jest przyznane. Projekt badawczy potrwa około 2 lat.
Miejmy nadzieję, że w 2015 po gruntownej analizie zebranych danych będziemy
mogli ocenić jak chłopcy/dziewczęta postrzegają Beara Gryllsa i wtedy
zastanowić się nad ewentualnym zastosowaniem tej postaci w pracy z
młodzieżą.

Wydaje mi się że każdy instruktor harcerski mający kontakt z
rzeczywistością, umiejętność obserwacji i otwarty umysł, potrafi obserwować
młodzież i wyciągać z tegotrafne  wnioski.. A w każdym razie powinien
potrafić... W mojej drużynie harcerze starsi (gimnazjaliści) gadają w kółko
o Gryllsie, i to konsekwentnie conajmniej od roku, a są to zwykli chłopacy
ze zwykłego gimnazjum na zwykłym miejskim osiedlu.

> Jak chcesz wykorzystać postać z ekranu telewizyjnego do pracy harcerskiej?

Na to pytanie można odpowiedzieć na kilka sposobów:
1) Tak samo jak wykorzystuje się postaci z książek do pracy harcerskiej. Jak
wykorzystujesz postać Baden-Powella, Małkowskiego, Zośki i Rudego itd. Z BG
jest tak samo tyle że jest to postać znacznie atrakcyjniejsza dla
dzisiejszego nastolatka, a przede wszystkim znana mu spoza "harctrixu"
2) BG już nam pomaga, bo wytworzył modę na survival. Może na
specjalistycznych forach survivalowych być on krytykowany, ale w
młodzieżowym mainstreamie wytworzył on modę na bytowanie w terenie jakiej
nie było od czasów filmów z Rambo przemycanych z Berlina Zachodniego na
kasetach video (kiedy każdy chłopak chciał mieć "nóż Johna Rambo" ;-).
3) BG jest autorem ksiązki wydanej po polsku, którą każdy instruktor może
wykozrsytać jako inspirację do pracy z drużyną

GS