[Czuwaj] Polska Tradycja Mundurowa

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Pią, 11 Maj 2012, 14:29:36 CEST

----- Original Message -----
From: "seascout" <czwartak w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, May 11, 2012 1:26 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Polska Tradycja Mundurowa

> Ach... Teraz zrozumiałem.
>
> Czyli chodzi Ci o to, że nie me efektów reformy?
>
> Czyli że obecne mundury są takie same jak musztardy?

Praktycznie, tak.

> Czapeczki dla zuchów niczym nie różnią się
> od starych berecików zapinanych pod szyją?

U nas bereciki nosiły tylko czasem zuchenki.
Zuchy-chłopcy prawie zawsze nosili berety harcerskie
Czapeczki nosili do "mundurowych" koszulek (T lub polo)
więc dla mnie praktycznie zmiany nie ma.

> Damskie spódnice są tak samo funkcjonalne jak poprzednie,
> te rozpinane z przodu?

Dobrze wiesz że wsród harcerek nmadal jest spór co, kiedy i dla kogo
jest bardziej funkcjonalne.

> Płaski guzik do pagonów uwiera identycznie jak dawny ze stopką?
>
> Brakuje Ci szarego sznura który oznaczał "nie mam żadnej funkcji"?

Tego akurat nie brakuje choć zwłaszcza że podzastępowi
nadal je noszą (z brazowym węzłem-suwakiem)

> Żal, że dwa mundury kupione w tym samym czasie wyglądają podobnie?
> (bo zdarzało się, że musztardy różniły się i kolorem i krojem
> albo były po prostu krzywo uszyte)

Ale częściej sie nie rózniły. Przynajmniej w srodowiskach
które to cokolwiek interesowało.

> Szkoda, że nie trzeba zaraz po zakupie przeszywać guzików?
> (bo rzadko pasowały do dziurek)

Teraz za to trzeba je "doszywać", bo rzadko są solidnie przyszyte.

> Ja tam się nie zgodzę. Reforma wprawdzie mogła pójść dalej
> (ja do dziś nie rozumiem po co zapinamy kołnierzyk na guziki),
> mogła wypuścić wreszcie koszule na spodnie,

Z wypuszczeniem, byłby ten problem że bardzo często mundury
zwłaszcza u zuchów, świadomie są kupowane za duże,
by starczyły na 3 (a przynajmnie 2) lata.

A co do guzików do kołnierzyków to po prostu zapomniano,
po co przed wojną je używano. Podpowiem - było ich nie 2 a 4 !
I dlaczego zuchy od początku nie zapinały kołnierzyków.

> ale był to IMO
> krok w słusznym kierunku i wizerunkowo i jakościowo
> jesteśmy mocno do przodu. Więc nie zgodzę się z Tobą Czesław, że
> nic się nie zmieniło.

Napisałem - praktycznie

> Ja wiem, że kiedyś (może za KIHAM nawet)
> to niebo było bardziej niebieskie
> i dziewczyny ładniejsze.

Dziewczyny - na pewno ! ;-)))

> Ale mundury IMO, naprawdę, mieliśmy gorsze...

Ja na swoje nie narzekałem. Może dlatego że
uczono mnie jak je dobrze używać.

A co do róznic to obecne tkaniny maja prawo być lepsze.
Ale czy te lepsze są stosowane to już inna bajka.

Czesław