[Czuwaj] Otwarcie HO

Mateusz Cebula mateusz.cebula w zhp.net.pl
Wto, 25 Wrz 2012, 16:03:23 CEST

W dniu 25 września 2012 15:35 użytkownik Andrzej Sawuła <
andrzej.sawula w zhp.net.pl> napisał:

> A ja sądzę inaczej. ;)  System Stopni Harcerskich stwierdza, że "Decyzje o
> otwarciu próby,  zamknięciu i przyznaniu stopnia ogłasza drużynowy w
> rozkazie". Nie jakikolwiek przełożony, a konkretnie drużynowy.

 Tak, tylko pytanie brzmi, co jeśli ta osoba nie należy do żadnej drużyny
(abstrahując od przyczyny takiego stanu rzeczy)? Może być samotnym
wędrownikiem, bez drużyny, który jest np. adminem hufcowej strony i jego
przydział służbowy jest w KH - wtedy jego przełożonym jest komendant hufca.

Wynika to
> stąd, że nie można zdobywać stopni wędrowniczych, nie działając w
> *jakimś*środowisku wędrowniczym. Funkcjonowanie tylko w komendzie nie
> jest
> działaniem w środowisku wędrowniczym, więc komendant hufca nie może
> prowadzić prób na stopnie wędrownicze.

Gwoli ścisłości, to jak już tak literalnie traktujesz przepisy, to żadnego
stopnia harcerskiego nie można zdobywać jak się nie jest w jakiejkolwiek
drużynie ;)

Wydaje mi się, że twórcy systemu stopni harcerskich nie uwzględniali jakiś
brzegowych przypadków (jak w/w), więc pozostaje zdanie się na logikę i
zdrowy rozsądek w takich sytuacjach, żeby umożliwić wędrownikom osobisty
rozwój.

> (Nie ma przeszkód, by delikwent realizował próbę w kapitule przy szczepie
> czy hufcu, ale rozkazem stopień przyznał jego drużynowy, na wniosek
> kapituły).

Ciężko powiedzieć czy to dokładnie dotyczy sytuacji Adama, bo nie był
łaskaw szczegółowo opisać co to za osoba i w jakich warunkach cała sprawa
się odbywa ;)

Swoją drogą - ciekawy to twór taka KSSiW (w zakresie stopnia
starszoharcerskich)- to HSy muszą tam przychodzić robić próbę na pionierkę
czy ćwika? :D (trzymając się zapisów uchwały RN to tylko HO i HR mogą być
robione w kapitułach)

MC