[Czuwaj] Otwarcie HO

Andrzej Sawuła andrzej.sawula w zhp.net.pl
Wto, 25 Wrz 2012, 15:35:58 CEST

W dniu 25 września 2012 15:04 użytkownik Mateusz Cebula <
mateusz.cebula w zhp.net.pl> napisał:

> Jeśli próbę otwierano na posiedzeniu hufcowej kapituły, to tak. Tak samo
> jeśli jest osoba z przydziałem (nie przynależnością!) do komendy hufca a
> hufiec nie ma kapituły to takim osobom próby "prowadzi" komendant hufca.
> Ale jak ktoś ma przydział do komendy hufca i hufiec ma kapitułę hufcową to
> IMHO próba powinna tam być otworzona, a decyzję w rozkazie ogłosi komendant
> - nie powinno to być poza kapitułą, bo po co wtedy kapituła?
>
> To takie moje zdanie.

A ja sądzę inaczej. ;)  System Stopni Harcerskich stwierdza, że "Decyzje o
otwarciu próby,  zamknięciu i przyznaniu stopnia ogłasza drużynowy w
rozkazie". Nie jakikolwiek przełożony, a konkretnie drużynowy. Wynika to
stąd, że nie można zdobywać stopni wędrowniczych, nie działając w
*jakimś*środowisku wędrowniczym. Funkcjonowanie tylko w komendzie nie
jest
działaniem w środowisku wędrowniczym, więc komendant hufca nie może
prowadzić prób na stopnie wędrownicze.

(Nie ma przeszkód, by delikwent realizował próbę w kapitule przy szczepie
czy hufcu, ale rozkazem stopień przyznał jego drużynowy, na wniosek
kapituły).
--
hm. Andrzej Sawuła HR