[Czuwaj] Pismo Skarbnika ZHP - składki

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Pon, 15 Kwi 2013, 08:46:39 CEST

W komunikatach pojawiło sie ostatnio pisma Skarbnika ZHP wyjaśniające
pytania na temat składek członkowskich. Mam wrażenie, że w ZHP pewne
rzeczy traktujemy sobie zbyt lekko. Moje wątpliwości dotyczą zwłaszcza
ostatniego akapitu:

"Na obowiązek przekazania należnej części składki do hufca, chorągwi i
Głównej Kwatery
w żaden sposób nie wpływa fakt opuszczenia ZHP w ciągu roku, nawet jeżeli
harcerz zrezygnuje
już 1 stycznia. Oczywiście często pojawia się problem - skąd wziąć
pieniądze na opłacenie tej
części, skoro harcerz już nie płaci składki? Składkę, którą drużyna
odprowadza do hufca można
pokryć z każdych środków, jakie drużyna posiada."

Na podstawie jakich przepisów można wyciągnąc taki wniosek ? Jak można
uzasanić przestępstwo niegospodarności. Każde środki jakie posiada drużyna
są własnością ZHP. Opłacanie składki członkowskiej będącej zobowiązaniem
danego członka ZHP środkami będącymi własnością ZHP, moim zdaniem narusza
porządek prawny. Moim zdaniem tak robić nie wolno.

Nie znaczy to że mi się takie rozwiązanie nie podoba, moim zdaniem składka
członkowska w obecnej postaci jest przestarzała i dawno powinna zniknąć.
Propozycja która wypłynęła jakiś czas temu by drużyny podlegały opłacie
licencyjnej była po 100 kroć lepsza... Dawała wiele nowych możliwości
pracy wychowawczej a nade wszystko dawała niezłe narzędzia motywujące
Komendom Hufców (zresztą nie tylko) Jednak na właściwe zmiany się nie
zdecydowana więc cóż... Mamy składki członkowskie a tych nie wolno,  w
żadnym razie, opłacać ze środków ZHP.

Janusz Sikorski