[Czuwaj] Druzyna nie placi skladek

harclot w poczta.onet.pl harclot w poczta.onet.pl
Śro, 9 Sty 2013, 16:31:57 CET

Poczatkowe pytanie:
Co powinno się stać gdy nalezy zapłacić składki a drużyna ma mniej członków
niż 31 grudnia? Czy ma obowiązek płacenia za brakujących ludzi? Jeśli tak to
z jakich pieniędzy? Z kasy drużyny nie można, bo majątku stoważyszenia nie
można rozdawać członkom, a właśnie czymś takim jest pokrycie zobowiązania.
Możę uznać, że jak ktoś był członkiem 31 grudnia, to ma obowiązek zapłacić
całą składkę, nawet jeśli odszedł po 2 miesiącach? No bo jednak składka jest
roczna. Czy może nie płacić i nich się hufiec martwi o różnicę. Tylko w
hufcu problem pozostaje.

Jak to rozwiązujecie u siebie?
================
Odpowiedź Pawła:
Najważniejsze i najbardziej wiążące informacje znajdują się oczywiście w
odpowiedniej uchwale Rady Naczelnej:
http://dokumenty.zhp.pl/pliki/glowny_20120105_144140_u_rn_52_2011_skladka.pdf

Wynika z niej jasno, że podstawą do naliczenia należnych składek za dany rok
są informacje z Ewidencji ZHP z dnia 31 grudnia poprzedniego roku.
Obowiązują one przez cały kolejny rok bez względu na zmiany ilościowe w
drużynach.

Skąd wziąć na to pieniądze? Nie bardzo rozumiem stwierdzenia: "Z kasy
drużyny nie można, bo majątku stowarzyszenia nie można rozdawać członkom, a
właśnie czymś takim jest pokrycie zobowiązania".

Zobowiązanie składkowe powstaje w drużynie, to znaczy drużyna ma obowiązek
wpłacenia do hufca składek w odpowiedniej kwocie. Więc można pokrywać to
zobowiązanie z tzw. kasy drużyny.

Praktycznie sprowadza się to do tego, że najbezpieczniej byłoby pobierać
składki od harcerzy w momencie ich przystąpienia do drużyny za rok bieżący
(bo są w drużynie) i... za cały rok kolejny (bo 31 grudnia będą w
ewidencji). Ale to wydaje się mało logiczne :(
================================

Zwracam uwagę na fragment:

> Zobowiązanie składkowe powstaje w drużynie,
> to znaczy drużyna ma obowiązek wpłacenia
> do hufca składek w odpowiedniej kwocie.
> Więc można pokrywać to zobowiązanie z tzw. kasy drużyny.

Zobowiazanie powstaje u konkretnego członka ZHP
a nie w drużynie, co nawet napisał w późniejszej odpowiedzi
ale chyba bez świadomości konsekwencji.

Bo w kolejnej odpowiedzi Paweł napisał:

> Zupełnie innym problemem jest naliczanie składek.
> W drużynie płacą konkretne osoby (harcerze),
> ale hufiec już nalicza składki od liczby osób (a nie konkretnych osób).

Ale hufiec nic nie nalicza.
To hufcowi jest naliczana kwota składek.

Czy to się to Pawłowi podoba czy nie, jego odpowiedzi wywołały
u części czytelników wrażenie że wg niego,
wiarygodnego przedstawiciela GK ZHP
drużyna "płaci składki kwartalne" wg stanu na 31 grudnia.
A to jest nieprawda (wprowadzenie w błąd).

I na to zwracałem mu uwagę, na priv.
Chciałem by to sam doprecyzował w serwisie.
Ale tego nie zrobił.

Stąd moje wyjaśnienie.

Pozdrawiam
Czesław