[Czuwaj] Ile zbiórek zastępu w roku?

brzuska w mp.pl brzuska w mp.pl
Pon, 14 Sty 2013, 13:05:53 CET

Adrian napisał:
> Proszę Was o informację dotyczącą pracy zastępów w drużynach harcerskich i
> starszoharcerskich w Waszych środowiskach:
>
> 1. Ile zbiórek rocznie (średnio) mają zastępy?
>
> 2. Ile zadań zespołowych rocznie realizują?
>
> Adrian

Witaj, Adrianie. Moja odpowiedź dotyczy własnego podwórka, tzn. mojej
drużyny.

Ad 1)
Najpierw dane, bo to jest istotne dla odpowiedzi:
Drużyna wielopoziomowa h/sth. Mam aktualnie trzy zastępy męskie. Dwa z
zastępowym równolatkiem (jeden z nich to doświadczony zastępowy, drugi
nowy na funkcji), jeden z zastępowym starszym o dwa lata (nowy na
funkcji). Do tego cztery zastępy żeńskie. Dwa z zastępowymi starszymi o
trzy lata (1 klasa gimnazjum dla zastępu czwartoklasistek) i dwa mniejsze
z zastępowymi równolatkami (pierwszogimnazjalistki). Uwaga. Jeden z nich
to tylko trzy dziewczyny, zgodziłem się na to świadomie. Wiem, co o tym
mówi instrukcja.

Teraz poszerzona odpowiedź:
Zastępy średnio mają 1, czasem 2 zbiórki miesięcznie. Do tego 1-2 zbiórki
drużyny i weekendowe wyjścia w teren lub do magazynu sprzętu, więc co
tydzień coś się dzieje. Zbiórki zastępów odbywają się w miejscu i terminie
zbiórki drużyny, tzn. spotykamy się o wspólnej porze, witamy całą drużyną
albo i nie, po czym zastępowi zabierają swoje zastępy każdy w inny kąt
szkoły i robią to, co mają zrobić. Po upływie czasu zbiórki żegnamy się
całą drużyną albo nie, w zależności od sytuacji. Drużynowy i przyboczni są
na terenie obiektu i starają się nie przeszkadzać, jeżeli nie ma takiej
potrzeby. Zastępy realizują, adekwatne do wieku i możliwości uczestników,
zbiórki wynikające z planu pracy drużyny. Zdarza się, że zastępy mają
zbiórkę wspólnie z innym zastępem, zazwyczaj podobnym sobie. Bywa, że
pomaga przyboczny.

BTW. Oczywiście prawie zawsze "zbiórka drużyny" obejmuje też wykonywanie
zadań samodzielnie przez zastępy.

Ad 2)
Zdaję sobie sprawę, że tą odpowiedzią mogę ściągnąć na siebie gromy, ale
nie stosuję w drużynie narzędzi (instrumentów) metodycznych: zadanie
zespołowe i projekt. Uzasadnienie zostawię na inną okazję.

Pozdrawiam Cię serdecznie,

hm. Darek Brzuska
od 10-ciu lat drużynowy
254-tej Warszawskiej Drużyny Harcerskiej "Matecznik" im. Janka Bytnara
"Rudego"
Hufiec ZHP Warszawa Żoliborz

btw2.
Czy ktoś wie, dlaczego od pewnego czasu nie wraca do mnie mail wysłany
przeze mnie na listę "Czuwaj"? Nie dłubałem nic w ustawieniach, zresztą
nawet nie wiem, gdzie dłubać.
D.