[Czuwaj] ZHP na krzywej pochylej

Tomasz Kozik tkozik w amu.edu.pl
Czw, 7 Sie 2014, 08:54:16 CEST

> Tomku, ciekawi mnie Twój wniosek. Na ile są to wiarygodne dane? Wątpliwości
> moje budzi metoda pomiaru. Jaki jest jej błąd metody? Wydaje mi się, że
> liczby z Ewidencji nie do końca oddają stan faktyczny.
> Nie chce mi się wierzyć, że w ciągu sześciu lat organizacja zmniejszyła się
> o niemal 30%, a w ciągu jednego roku o ponad 9%. Jeżeli dobrze posługuję
> się kalkulatorem, to albo lecimy na łeb na szyję, albo liczby na których
> operujemy były doprawione.
> O ile mogę się zgodzić, że mamy do czynienia ze spadkiem liczebnym, to
> chyba skala kurczenia jest nieprawdziwa.

1. Nie zajmowalem sie wiarygodnoscia danych. To byloby zbyt dlugie i
zmudne dochodzenie, poza tym trzeba by dobrze przymyslec dobor zrodel.

2. Przed wyciagnieciem wniosku zrobilem jedna czynnosc: dane niewiarygodne
(ZHP-2011) oraz brak danych (ZHR-2008) zastapilem srednia z sasiednich
lat. OK - nie jest to genialne posuniecie, ale zalozylem, ze liczba
czlonkow organizacji raczej nie skacze raz w gore raz w dol. Potem
wklepalem te kilka liczb do excela i obejrzalem wykres. Wszystkich, ktorzy
chca wyciagac wnioski namawiam do tego samego.

3. A teraz wnioski.

3A. Przebieg wartosci (zmiennosc stanu osobowego) jest odzwierciedleniem
losow organizacji. Krzywa dotyczaca ZHR i FSE drastycznie rozni sie
przebiegiem od ZHP. Moze latwiej bedzie to widac, jesli podzielicie te
stany osobowe przez maksymalne (dla kazdej organizacji osobno, tak, zeby
kazda w ktoryms roku miala 100%).

3B. Scisle naukowe podejscie wymagaloby policzenia kwadratu wspolczynnika
korelacji. Wzor macie w helpie excela, w wikipedii tez chyba bedzie.
Zreszta w excelu jest to gotowa komenda. Wynik odpowiada na pytanie, w
jakim procencie losy dwoch zmiennych sa ze soba skorelowane. Na przyklad
mozna policzyc miedzy ZHP a ZHR. Moj wniosek bral sie z nastepujacego
rozumowania: jezeli wszystkie organizacje zanotowalyby identyczne zmiany,
to znaczy, ze przyczyna dla wszystkich bylaby identyczna, czyli lezaca
poza organizacjami. A jezeli zmiany sa inne, to znaczy, ze zaleza od
organizacji.

3C. Jak przyjrzycie sie danym ZHP (wykres w excelu!) to widac, ze stan
osobowy maleje, ale sa dwa etapy. W latach 2007-2010 maleje szybciej, a w
latach 2010-2013 - tez maleje, ale wolniej.
 	Dlaczego wierze w te liczby? Bo to jest typowy obraz samorzutnego
zaniku czegos. Wedlug tej samej tendencji (w zasadzie eksponencjalnie)
maleje wszystko: promieniotworczosc, zanieczyszczenia srodowiska itp.
Kilka lat temu tu na liscie byla dyskusja jak szybko zanikaja fekalia w
latrynie. Otoz - tez eksponencjalnie.

3D. Jest jeszcze jedna rzecz. Mowicie tu, ze ludzie falszuja sprawozdania.
Zapewne tak, ale suma zmienia sie regularnie (wykres w excelu!). Czy jest
mozliwe, aby tak falszowac dane, by suma zmieniana sie regularnie? Otoz
jest to mozliwe, ale przy spelnieniu jednego z dwoch warunkow:
a) albo falszuje sie dane na szczeblu centralnym, nie dbajac o sume z
terenow
b) albo falszuja wszyscy w terenie, ale zeby to bylo regularnie wymagaloby
jednej, wielkiej, ogolnopolskiej zmowy.
W opcje (b) nie wierze, a opcja (a) chyba wymagalaby zbyt wielkiej
przebieglosci i dalekowzrocznosci, zeby przez wiele lat (2007-2013)
symulowac samorzutny rozklad.

3E. W przypadku ZHR i FSE dane troche skacza, ale to dlatego, ze to sa
mniejsze organizacje niz ZHP. U nich zmiana o 1000 osob zaburza przbieg
wykresu w excelu, a w ZHP - niekoniecznie. Zaszumienie danych o nizszych
wartosciach tez jest typowe dla wielu zjawisk.

I mysle, ze tyle tej nudy wystarczy.

Tomasz Kozik