[Czuwaj] Składka a ZHP, WOSM i WAGGGS

Paweł Chmielewski pawel.chmielewski w zhp.net.pl
Pią, 2 Sty 2015, 22:08:21 CET

Cześć!

No dobra, jestem tym skarbnikiem, który chętnie odpowiada ;)

Dziękuję Pawłowi Pietrzakowi za odpowiedź na pytania, dzięki temu ja mogę
napisać mniej i skupić się na innych rzeczach.

1. Ewidencja - dodam tylko tyle, że naprawdę warto być w niej wpisanym.
Patrząc na to z punktu widzenia drużynowego, który odpowiada za wpisanie
członków ZHP do ewidencji, mam nadzieję, że nie trzeba nikogo przekonywać -
wpis do ewidencji pozwala np. objąć harcerza ubezpieczeniem. I to nie tylko
polisą OC obejmującą działalność statutową, ale też polisami NW zawieranymi
przez chorągwie. Jest jeszcze szereg innych zalet - np. możliwość cyfrowego
zapisu historii pracy drużyny, rozwoju poszczególnych harcerzy itp. Nie
będę się nad tym długo zatrzymywał.
Z punktu widzenia harcerza trzeba przyznać, że potrzebne jest jeszcze
doprowadzenie do szczęśliwej realizacji kilku pomysłów, np. możliwości
logowania do "harcerskiego profilu" za pomocą karty członkowskiej.

Ubezpieczeniem są objęci wszyscy harcerze wpisani do ewidencji, bez
konieczności wnoszenia dodatkowej opłaty. Organizatorzy obozów, rajdów i
innych przedsięwzięć często wykupują dodatkowe polisy uwzględniające np.
specyfikę miejsca, w którym są one realizowane (woda, las, góry itp.). Ale
to już inna, znana wszystkim historia.

2. Tak.

3. 20% podstawowej składki pozostaje w podstawowej jednostce
organizacyjnej, więc tej części nie odprowadza się do hufca. Ta część
składek (czyli już majątek drużyny) może być przechowywana np. na subkoncie
utworzonym przez hufiec dla drużyny, ale pozostaje do dyspozycji drużyny
(lub innej podstawowej jednostki).
Jeżeli chodzi o zbiórki publiczne, to po zmianach w ustawie jest już
rzeczywiście łatwiej. Zamiast oczekiwania na wydanie zgody przez właściwy
organ wystarczy po prostu zgłosić zbiórkę i już. Swoją drogą świadczy to o
ciekawej zmianie perspektywy ustawodawcy - co do zasady można zbierać na
wszystko, samo społeczeństwo ma zdecydować, czy cel określony przez
organizatora ma sens, czy nie. Ale to na marginesie.
Organizatorem zbiórki może być dowolny podmiot mogący prowadzić działalność
pożytku publicznego (fundacja, stowarzyszenie itp.) lub komitet społeczny,
który muszą założyć przynajmniej trzy osoby. W ZHP interesuje nas ten
pierwszy przypadek. W naszej organizacji mamy 18 osób prawnych - jedną z
nich jest całe ZHP (zarządzane przez GK) oraz 17 chorągwi. Każda z tych
jednostek może zgłosić zbiórkę. Ale UWAGA! *Zbiórkę może zgłosić też
oddział lub jednostka organizacyjna utworzona przez osobę prawną, czyli np.
hufiec. Władze hufca muszą mieć tylko stosowne pełnomocnictwo od władz
chorągwi.* Formalnie każda akcja zarobkowa powinna być osobną zbiórką
publiczną. Ale spójrzmy na to inaczej :) *Hufiec może zaplanować 6-, 9-, a
nawet 12-miesięczną zbiórkę publiczną na realizację konkretnych celów
(zbieżnych z działalnością pożytku publicznego ZHP), a w formach realizacji
szeroko opisać miejsca i terminy, w których poszczególne drużyny będą
zbierać pieniądze do puszek w ramach tejże "dużej" zbiórki publicznej.
Oprócz zbierania do puszek można zaplanować wpłaty na konto bankowe
(wyodrębnione), sprzedaż aukcyjną i inne formy zbierania funduszy.* Ważne
jest, żeby wszyscy harcerze, którzy będą zbierać pieniądze do puszek mieli
wyraźne oznaczenia (identyfikatory, zapieczętowane puszki, formalne
informacje o zbiórce publicznej). Warto zadać sobie trochę trudu i wszystko
zrobić na "tip-top", a potem dokładnie rozliczyć zbiórkę. Jeżeli
organizacja spóźni się z rozliczeniem albo po prostu zrobi to nierzetelnie,
może więcej nie móc już zbierać pieniędzy.

Co do innych spraw: mamy jeszcze zobowiązania wobec WOSM i WAGGGS, ale
wszystkie objęte są umowami. Nie warto zawieszać członkostwa, nie warto
wypadać ze skautowej mapy, lepiej stać się na niej jaśniejszym punktem. Np.
zorganizować Jambo w 2023 roku :)
Obecnie zaczynamy realizację dużych projektów związanych z efektywnością
zarządzania, w tym również majątkiem i finansami. Nie obędzie się to bez
komunikacji - będą informacje, newsy, artykuły, będzie o czym przeczytać,
na przykład w "Czuwaj".

Jeśli ktoś jeszcze nie czytał, to polecam jeszcze to:
http://www.czuwaj.pl/numer/czuwaj11-2014.pdf
Pozdrawiam,
Paweł Chm.