[Czuwaj] formalności

Andrzej Sawuła andrzej w bt-mors.pl
Pią, 6 Lis 2015, 10:41:43 CET

> [...]
> funkcji instruktorskiej członka ZHP niebędącego instruktorem, który
> ukończył
> 16 lat i posiada odpowiednie kwalifikacje instruktorskie."
> Wprowadzanie do Instrukcji wymogu posiadania przez drużynowego otwartej
> próby PWD jest niezgodne ze statutem, bo ogranicza prawa drużynowego do
> pełnienia funkcji instruktorskiej. W żadne sposób nie da się stwierdzić, że
> otwarcie próby PWD jest posiadaniem odpowiednich kwalifikacji. Nawet jeśli
> uznamy, że kwalifikacją jest ukończenie kursu drużynowych, to nie jest to

Nie zgadzam się z zarzutem niezgodności nowej Instrukcji ze Statutem.
Statut określa, kto może w ogóle myśleć o pełnieniu funkcji
instruktorskiej, ale z tego zapisu nie wynika, że każdy instruktor ma
przyrodzone prawo do pełnienia dowolnej funkcji instruktorskiej w Związku,
jeśli tylko tego zechce. Gdyby tak było, sprzeczny ze Statutem byłyby też
np. dotychczasowe wymogi, że szefem kręgu instruktorskiego może być tylko
instruktor, że komendant szczepu musi być phm lub zdobyć ten stopień w
ciągu roku, że członkowie KSI muszą mieć określone stopnie instruktorskie,
że kształceniowcy muszą mieć OKK itd. – to wszystko są przecież funkcje
instruktorskie i zgodnie z przedstawionym rozumowaniem nie wolno byłoby
ograniczać dostępu do nich, prawda?

[TG] Darek pisze dalej:
> [...]
> prawem więc jest nieważna, niezależnie od tego jak zainteresowany dobrze
> sobie radzi.
>
> [TG] Nie zgadzam się z przedmówcą. Jeśli jako komendant hufca mianuję w
> rozkazie 17 latka, który ma ukończony kurs drużynowych, ale nie ma otwartej
> próby PWD, to nie łamię prawa, bo prawem w tym przypadku jest Statut ZHP.
> Pozwolę sobie na odważne sformułowanie, że Instrukcja nie jest prawem,
> tylko
> zbiorem zasad, które mają być dla drużynowego pomocą w działaniu (dla
> komendanta hufca w tym przypadku również).

To jest ewidentnie nieprawda. Instrukcja została wydana na podstawie
konkretnej delegacji Statutu i w związku z tym jest źródłem prawa
wewnętrznego. Jeśli ktoś chciałby ją podważyć, musiałby wystąpić o jej
unieważnienie w trybie również przewidzianym w Statucie. Póki nie ma
takiego orzeczenia, instrukcja obowiązuje.

> Instrukcja, którą wprowadzono
> daje drużynowemu do ręki polecenie - Idź i otwórz tą próbę PWD, nawet jeśli
> nie masz zamiaru jej ukończyć, bo musisz tak zrobić.

Nie do końca. Próba instruktorska trwa określony czas i jej negatywne
zamknięcie oznacza automatycznie utratę kompetencji do kierowania drużyną.
Skoro ktoś nie potrafi zostać instruktorem, trudno przecież oczekiwać, że
będzie umiał być świadomym wychowawcą, prawda?

Pozdrowienia,
--
Andrzej Sawuła
szef Zespołu ds. „opcji zero”