[Czuwaj] Drużynowy jest Wolontariuszem (Andrzej Sawuła)

Przemek Bartecki ciemniak w gmail.com
Nie, 20 Wrz 2015, 16:16:23 CEST

*Zadałem pytanie Departamentowi Pożytku Publicznego *

1
Jeżeli członek stowarzyszenia ma w nim wykupione ubezpieczenie NNW, i
podpiszę ze swoim stowarzyszeniem umowę wolontariacką na okres krótszy niż
30 dni to czy stowarzyszenie musi wykupić dla członka-wolontariusza
ubezpieczenie NNW , czy też ubezpieczenie które ma jako członek
 stowarzyszenia spełnia warunek że wolontariusz musi mieć ubezpieczenie NNW
jeśli praca wykonywana przez niego jest krótsza niz 30 dni ?

2
Dariusz Pietrowski, szef Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu pisze tak

*Ustawa „o wolontariacie” wskazuje, że członek stowarzyszenia może być
wolontariuszem. Aby tak się stało z członkiem takim należy zawrzeć
porozumienie wolontariackie i co ważne zakres świadczeń określony w
porozumieniu musi być inny niż zakres obowiązków, które wykonuje jako
członek danego stowarzyszenia*Moje zapytanie: czy faktycznie zakres
porozumienia wolontariackiego musi być inny niż zakres obowiązków, które
wykonuje jako członek danego stowarzyszenia ?
Moim zdaniem tak, jest to hmm.... logiczne, ale nie wynika wprost z ustawy.
Jakie jest stanowisko lub opinia Departamentu Pożytku Publicznego w tej
sprawie ?

*i dostałem taką odpowiedź:*

W odpowiedzi na zapytanie przesłane drogą elektroniczną z dnia 11 września
2015 r., Departament Pożytku Publicznego uprzejmie informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach
(Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie jest
dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Podmiot ten samodzielnie określa swoje celc, programy działania i struktury
organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Ponadto stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej
członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Mając na uwadze Pana pytanie dotyczące wolontariatu uprzejmie wyjaśniamy,
iż ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie uregulowała status prawny wolontariusza. Zgodnie z art. 2
ust. 3 ustawy wolontariuszem jest osoba fizyczna, która ochotniczo i bez
wynagrodzenia, wykonuje świadczenia na zasadach określonych w ustawie o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jednocześnie w świetle
z art. 42 ust. 3 członek stowarzyszenia może również wykonywać świadczenia,
jako wolontariusz, na rzecz stowarzyszenia, którego jest członkiem.

Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, iż korzystający ma obowiązek zapewnić
wolontariuszowi, na dotyczących pracowników zasadach określonych w
odrębnych przepisach (kodeks pracy i szczegółowe rozporządzenia),
bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania przez niego świadczeń, w tym w
zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń związanych z ich wykonywaniem
odpowiednie środki ochrony indywidualnej.

Ponadto zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie wolontariuszowi wykonującemu świadczenie na rzecz
korzystającego dłużej niż 30 dni przysługuje zaopatrzenie z tytułu wypadków
przy wykonywaniu świadczeń na podstawie ustawy z dnia 30 października 2002
r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w
szczególnych okolicznościach (Dz.U. z 2013 r. poz. 737). Wolontariusz
wykonujący świadczenie na rzecz korzystającego przez okres dłuższy niż 30
dni jest objęty tym zaopatrzeniem od momentu zawarcia porozumienia z
korzystającym, a korzystający nie ma obowiązku zapewnienia wolontariuszowi
ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków przez okres pierwszych
30 dni. Przepisy tzw. ustawy wypadkowej, odwołują się do art. 46 ust. 2
ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i stanowią, że
za wypadek uzasadniający przyznanie świadczeń uważa się nagłe zdarzenie
wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło
przy wykonywaniu przez wolontariusza świadczeń. Należy zatem przyjąć, że
obowiązek po stronie korzystającego zapewniania ubezpieczenia od następstw
nieszczęśliwych wypadków przy porozumieniach zawieranych na okres powyżej
30 dni nie istnieje. Natomiast w przypadku zawarcia porozumienia na czas
nieokreślony, korzystający wykupuje ww. ubezpieczenie na pierwszych 30 dni,
a gdy porozumienie zawarte jest na czas określony powyżej 30 dni obowiązek
wynikający z tego ubezpieczenia przejmuje na siebie państwo.

Pragniemy zaznaczyć, iż ustawa nic reguluje wymogu podpisywania porozumień
wolontariackich z osobami będącymi członkami stowarzyszeń. Należy jednak
zwrócić uwagę, iż w świetle art. 43 ustawy wolontariusz powinien posiadać
kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu
wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i
spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów. Ponadto
świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie
określonym w porozumieniu z korzystającym.

Bycie członkiem stowarzyszenia nie jest równoznaczne ze świadczeniem
wolontariatu na rzecz stowarzyszenia.

W świetle opisanego przez Pana w zapytaniu stanu faktycznego członek
stowarzyszenia, o którym wspomina Pan w przesłanym zapytaniu objęty jest
już ubezpieczeniem od nieszczęśliwych wypadków i jak Pan sugeruje ma
wykonywać świadczenia w ramach porozumienia tożsame z wykonywanymi
obowiązkami z tytułu członkostwa.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Departamentu nieuzasadnione jest
zawieranie w tym wypadku ww. porozumienia. Kwestia ubezpieczeń
wolontariuszy oraz porozumienia między wolontariuszem a korzystającym
zostały uregulowane przepisami prawa powszechnie obowiązującego z powodu
potrzeby zapewnienia wolontariuszom zaopatrzenia z tytułu wypadków przy
wykonywaniu świadczeń wolontariackich.