[Czuwaj] propozycja zmian w Prawie Harcerskim na dziś

Darek Brzuska brzuska w mp.pl
Pią, 1 Kwi 2016, 16:59:57 CEST

Do wiadomości Druhen i Druhów odbiorców listy "Czuwaj"

Darek Brzuska
- - - - - - - -
Wysłane: 1 kwietnia 2016 11:04
Do: rada-naczelna-zhp-2013-2017 w googlegroups.com
Temat: [Rada Naczelna ZHP] propozycja zmian w Prawie Harcerskim na dziś

Druhny i Druhowie. Jak niektórzy z Was być może pamiętają, dziś mija
czwarta rocznica od chwili, gdy  wspólnie z Michałem Kordeckim
przedstawiłem dla naszej Organizacji jakże twórczą i nowoczesną na owe
czasy propozycję wprowadzenia Systemu Odznak Kadry Wszelakiej. Były to:
Odznaka Kadry Kwatermistrzowskiej (OKKw), Odznaka Kadry Kierowniczej
(OKKi), Odznaka Kadry Finansowej (OKF) i Odznaka Kadry Logistycznej (OKL).
Prócz szerokiego uzasadnienia, był też podany przykładowy regulamin OKKw.
Być może u kogoś z Was w zakamarkach twardego dysku jeszcze można go
znaleźć, a gdyby ktoś był jednak zainteresowany, to służę. Z niewiadomej
przyczyny Związek zignorował pomysł i nie podążył w kierunku nowoczesnych
koncepcji zarządzania organizacją.

Pragnąc uczcić tę rocznicę, wziąłem na tapetę zagadnienie napisania od
nowa, nowoczesnym, współczesnym językiem, podstawy naszego harcerskiego
działania czyli Prawa Harcerskiego. Od lat dziewięćdziesiątych ostatniego
wieku minionego tysiąclecia, kiedy aktualny tekst PH zaczął funkcjonować,
w sposobie zarządzania naszą organizacją, w sposobach rozumienia
rzeczywistości, w priorytetach wychowawczych trochę się pozmieniało.
Powstało nowe słownictwo i nowe, aktualne pojęcia. Stare powinny odejść do
lamusa. Chcę, przynajmniej dziś, iść z duchem czasów i używać nowej mowy,
żeby nie powiedzieć: nowomowy. Oto moje propozycje na dziś:

Prawo Harcerskie

Dotychczasowe brzmienie:

Harcerz sumiennie spełnia swoje obowiązki wynikające z Przyrzeczenia
Harcerskiego.

Nowe brzmienie:

Harcerz wypełnia obowiązki określone w jego opisie funkcji.

Dotychczasowe brzmienie:

Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy.

Nowe brzmienie:

Na podpisie harcerza pod umową o pełnienie funkcji polegaj jak na
gwarancjach integralności terytorialnej dla państwa sąsiadującego z nami
na wschodzie, udzielonych mu przez wielkie mocarstwa.

Dotychczasowe brzmienie:

Harcerz jest pożyteczny i niesie pomoc bliźnim.

Nowe brzmienie:

Harcerz udziela wsparcia.

Dotychczasowe brzmienie:

Harcerz w każdym widzi bliźniego, a za brata uważa każdego innego harcerza.

Nowe brzmienie:

Harcerz wszędzie dostrzega interesariuszy i realizuje ich potrzeby.

Dotychczasowe brzmienie:

Harcerz postępuje po rycersku.

Nowe brzmienie:

Harcerz rozpisuje plan każdego działania, potem robi ewaluację, potem
rozpisuje plan, potem robi ewaluację, potem...

Dotychczasowe brzmienie:

Harcerz miłuje przyrodę i stara się ją poznać.

Nowe brzmienie:

Harcerz jest mega proekologiczny.

Dotychczasowe brzmienie:

Harcerz jest karny i posłuszny rodzicom i wszystkim swoim przełożonym.

Nowe brzmienie:

Harcerz dzielnie kroczy ścieżką rozwoju określoną przez nieomylnego
przełożonego albo mentora.

Zamiast dotychczasowego brzmienia trzech punktów:

Harcerz jest zawsze pogodny.

Harcerz jest oszczędny i ofiarny.

Harcerz jest czysty w myśli, w mowie i uczynkach, nie pali tytoniu i nie
pije napojów alkoholowych.

Proponuję jeden nowy, wspólny punkt, właśnie dla oszczędności:

Harcerz rozwija się, wie, że się rozwija i wie, dlaczego powinien się
rozwijać.

Z serdecznymi pozdrowieniami

Darek Brzuska