[Czuwaj] Reaktywacja (uwaga - baaaaardzo dlugie!)

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Śro, 15 Gru 2004, 14:51:05 CET

----- Original Message -----
From: "marcin" <maycin w pf.pl>

> dla mnie harcerstwo to system wychowawczy, którego celem jest
przygotowanie
> młodych ludzi do dobrego funkcjonowania w społeczeństwie i z tego punktu
> widzenia oceniam używane w harcerstwie narzędzia. i do tego mam prawo z
> racji stażu w organizacji oraz wykształcenia oraz zawody jaki wykonuję i w
> którym stale się doskonalę.
>
> Marcin Wojtczak

O.K. Zgadzam się z Tobą, że każdy instruktor ma prawo do wypowiedzenia się w
tej sprawie. Dyskusja o abstynencji była toczona za Małkowskiego, i w latach
trzydziestych i na ostatnim Zjeździe ZHP. I wypowiedź Olka o 5 latach
traktuję jako żart. W końcu z Wami dyskutuje.
Z tym, że na ostatnim Zjeździe propozycje zmiany 10 punktu Prawa poparła
zdecydowana mniejszość delegatów.

Zatem ja też dorzucę swoje 3 grosze co do skuteczności narzędzia (z racji
zawodu jaki wykonuję).

Podobnie jak w całej populacji spotykane są wśród harcerzy rozmaite
zachowania ryzykowne, w tym problem uzależnień. Oczywiście wśród harcerzy
najczęściej spotykać można osoby z grupy niskiego ryzyka (do której należą
osoby nie podejmujące zachowań ryzykownych, będące jeszcze przed inicjacją)
i z grupy podwyższonego ryzyka (osoby, które podjęły choć jedno ryzykowne
zachowanie, są po inicjacji, u których dodatkowo zaobserwowano liczne
czynniki ryzyka (tzw. eksperymentatorzy)).
Jestem przekonany, że harcerstwo powinno oddziaływać profilaktycznie
stosując metody przystosowane dla grupy pierwszej, Profilaktyka ta ma dwa
cele - promocję zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku inicjacji.
Niektórzy twierdzą (i się z nimi zgadzam), że należy również wzmacniać tzw.
czynniki chroniące, do których najczęściej zalicza się silną więź z
rodzicami, zainteresowanie nauką szkolną, regularne praktyki religijne,
poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych, przynależność
do pozytywnej grupy.

A teraz wnioski:
1. Bardzo ważna jest osoba instruktora. Najbardziej efektywnymi modelami
(Zimbardo się kłania) są opiekuńcze osoby dorosłe o wysokim statusie, które
dysponują możliwością nagradzania. Obok rodziców instruktorzy harcerscy
spełniają te warunki.
2. Żadne działania edukacyjne nie będą miały sensu bez wsparcia ich o zasady
etyki i wzbogacania rozwoju duchowego. Jak wykazały badania amerykańskie
niektóre wytrenowane w asertywności nastolatki łatwiej wchodziły w kontakty
z dilerami narkotyków i przeprowadzały transakcje, niż ich nieprzeszkoleni
koledzy (Oleś 1998). Dlatego szczególnie istotne jest rozpoczynanie działań
edukacyjnych od przekazywania wartości, norm, budowaniu empatii. Dopiero
następnie (lub równolegle) należy uczyć asertywności, radzenia sobie ze
stresem, rozwiązywania konfliktów i innych umiejętności społecznych mając
nadzieję, że likwidacja deficytów społecznych u dzieci i młodzieży pozwoli
na zmniejszenie zachowań ryzykownych. Prawo i Przyrzeczenie może być
skutecznym instrumentem samowychowania i służyć, jako punkt odniesienia do
kształtowania systemu etycznego.
3. Skutecznym sposobem na profilaktykę jest również likwidowanie błędnych
przekonań normatywnych (dzieci często są przekonane, że "wszyscy piją"). Być
może należałoby rozpocząć profilaktyczne programy edukacyjne skierowane do
zastępowych. To ich zachowanie pozwala wpływać na przekonania normatywne.
Chociaż drużynowi, którzy są często niewiele starsi też mogą spełniać
podobną rolę.

Zatem podsumowując.
Należy opóźniać inicjację alkoholową u dzieci (najlepiej do pełnoletności).
Oprócz stosowania strategii alternatyw (rozumianej jako sprzyjanie rozwojowi
zainteresowań, danie zajęcia) możemy (my, jako harcerze) dzieciom
zaproponować przykład (patrz przekonania normatywne) i wzór (to
samo+modelowanie zachowania).
Zatem abstynentami powinni być zastępowi, ale żeby im pomóc także drużynowi.
Drużynowi też potrzebują wsparcia, zatem kształceniowcy, namiestnicy,
komendanci, itd. W zasadzie wszyscy. :)
I nie chodzi mi tutaj o wychowywanie wszystkich na abstynentów, ale o
stosowanie zwyczajnych zasad profilaktyki. :)

Pozdrawiam!

Krzysiek

ps. mogę odesłać do szczegółowej literatury, jeśli ktoś chce

hm. Krzysztof Ludwig, HR
Chorągiew Krakowska ZHP
Hufiec Oświęcim

Startuj z INTERIA.PL!!! >>> http://link.interia.pl/f1837