[Czuwaj] kto może być drużynowym

Darek Brzuska brzuska w mp.pl
Czw, 18 Lis 2004, 22:41:24 CET

To ja może w ramach testowania listy podrzucę temat do dyskusji.
Co wy na to:

W przepisach ZHP stoi co następuje

Drużynowym może być tylko instruktor ZHP lub członek ZHP
w wieku co najmniej 16 lat, po ukończeniu kursu drużynowych
i przygotowany do pracy odpowiednią metodyką,
który złożył pisemne zobowiązanie do prowadzenia drużyny.

co zgodnie z powszechnie stosowanym rozumieniem jest
interpretowane tak:

Nieważne, czy jesteś instruktorem, czy nie. Masz ukończyć kurs
drużynowych który Cię przygotuje do pracy odpowiednią
metodyką, potem złóż pisemne zobowiązanie i możesz być
drużynowym.

Ale...
zbiór osób określanych jako "instruktor ZHP"
zawiera się bez reszty w zbiorze osób określanych jako
"członek ZHP w wieku co najmniej 16 lat"

Więc po co "Ustawodawca" wyróżnił instruktorów ZHP w cytowanym
przepisie?

Wystarczyłoby:
Drużynowym może być tylko członek ZHP
w wieku co najmniej 16 lat, po ukończeniu...

Znaczy dokładnie to samo i określa ten sam zbiór uprawnionych,
prawda?

To może jednak wyróżnienie instruktorów czemuś służyło, na
przykład temu że uznaje się ich za równoważnych innym członkom
ZHP, którzy ukończyli kurs i są przygotowani do pracy...

Tak sobie myślę, bo posiadając stopień harcmistrza i prowadząc
drużynę nie ukończyłem żadnego kursu przygotowującego
do pracy odpowiednią metodyką. Co więcej, nie zamierzam
podejmować w tym kierunku żadnych działań, bo czuję wstręt do
czynności pozornych. Nie mam czasu na głupoty.

Czuję również wstręt do wszelkiego rodzaju certyfikatów,
systemów HACCP i tym podobnego papierowego zapewniania
lepszej jakości.

Mój śmiech wzbudza fakt, że np. komendant chorągwi z długim
stażem na tej funkcji, z niewątpliwymi osiągnięciami, po
przejściu kilkugodzinnego szkolenia dostaje papier, że jest
przeszkolony do pełnienia funkcji komendanta chorągwi. I
zapis, że wszyscy instruktorzy będą przeszkoleni, mamy
odfajkowany. A że bez sensu i sprzecznie ze zdrowym rozsądkiem -
trudno, tym gorzej dla zdrowego rozsądku.

I czekam z utęsknieniem na jakiegoś biurokratę, który po 1
stycznia 2005 roku zabroni mi prowadzenia drużyny, bo nie mam
papierka, że ukończyłem kurs odpowiedniej metodyki.

Czuwaj!

hm. Darek Brzuska HO
nieprzeszkolony drużynowy 254 WDH "Matecznik",
komendant kilkunastu kursów instruktorskich Chorągwi
Stołecznej i Hufca W-wa Żoliborz, kształceniowiec od lat
czternastu co najmniej.
Hufiec ZHP Warszawa-Żoliborz