[Czuwaj] Było: idee i kształcenie - Próba harcerza i Przyrzeczenie

13 RDH "Gacki" gacki w poczta.onet.pl
Wto, 23 Lis 2004, 20:53:29 CET

> Proszę bardzo - na najbardziej prostym przykładzie.
> Przyrzeczenie harcerskie. Rzecz niezmiernie ważna z ideowego punktu
> widzenia.
> Ktoś, dla kogo Przyrzeczenie nie jest tylko obrzedowością i tradycyjną
> formułką, będzie uważał iż należy je odebrać tylko od tej osoby, która
> świadomie i szczerze wypowiada dane słowa.
> Czasem wiec ktos złozy Przyrzeczenie po 6 m-cach od wstąpienia do
> harcerstwa, a czasem - po 2 latach.
>
> A u nas?
> Nie odnosimy się do idei - czyli do roli wychowawczej Przyrzeczenia -
> [...]

A nie wydaje ci się, że jednak sam sobie zaprzeczasz?
Albo szukasz sprzeczności tam, gdzie jej nie ma? Żebyśmy się zrozumieli. Nie
jestem takim zupełnym przeciwnikiem długich prób harcerza na stopnie itp.
Jednak jestem lekko uczulony, na tego typu stwierdzenia jak Twoje. Przecież
próba harcerza i złożenie Przyrzeczenia, to WAŻNY, ale jedynie początek
drogi. A jeśli będziesz rozciągał ją w czasie, to kiedy ten harcerz będzie
miał szansę na FORMACJĘ, poprzez stopnie harcerskie. A co do świadomości i
szczerości wypowiadanych słów Przyrzeczenia - nie można stawiać tej samej
poprzeczki dla osób, które trafiają do drużyny harcerskiej,
starszoharcerskiej czy wędrowniczej. Ważne jest, by poprzeczka jaką stawia
próba harcerza była dopasowana do wieku osoby, która chce być harcerzem.
Problem jest myślę nie tyle jak przygotowujemy harcerza do Przyrzeczenia, co
jak pracujemy z Przyrzeczeniem i Prawem Harcerskim dalej w drużynie. Bo jak
dorasta nasz harcerz, tak ma dorastać jego świadome i szczere rozumienie i
wypełnianie słów Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego. Masz rację jeśli
piszesz o ideologii a nie idei Przyrzeczenia, jeśli o tym Przyrzeczeniu
zapominamy zaraz po Jego złożeniu

Jerzy Mil
13 RDH "Gacki"
im. gen. W. Sikorskiego