Re: [Czuwaj] idee i kształcenie

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Wto, 23 Lis 2004, 21:19:43 CET

Hej!

----- Original Message -----
From: "Aleksander Senk" <senk w post.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>

> Podobnie ze stopniem HR.
> Ja rozumiem, ze traktowanie HRa jako bóstwo to nie było dobre dzialanie.
> Ale teraz mamy znowu przegięcie w drugą stronę:
> HR nie tylko stracił jakiekolwiek znaczenie (uznanie, ze 19-20 latek
> zakonczyl swoja drogę rozwoju społecznego jest śmieszne), ale nawet nie
może
> go zdobywać nikt starszy niż 25 lat.

Mam wątpliwości co do tego nieszczęsnego HRa. (bo co do Przyrzeczenia, to
się z grubsza z Tobą zgadzam).
Dlaczego uważasz, że HR powinien zakończyć "swoja drogę rozwoju
społecznego"???

Przecież taki punkt widzenia nie jest oparty o system stopni. Wg idei
stopnia HR ma raczej godzić różne role społeczne (w tym ucznia!!!), mieć
wykształcony system wartości, być świadomym obywatelem (skoro ma się prawo
głosu w wieku 18 lat, to warto korzystać z niego świadomie) i osiągnąć
mistrzostwo w wybranej dziedzinie aktywności.
W zasadzie tylko to mistrzostwo nie pasuje do licealisty, ale tylko trochę.

Podsumowując uważam, że powinien istnieć system wspierania wędrowników
oparty na opracowywaniu sobie indywidualnego planu samorozwoju. Idealnie do
tego nadają się stopnie. Dlatego należy wykorzystać oba w pracy z
harcerzami. Zakładając, że do drużyny przychodzi wędrownik w wieku 16 lat,
kilka miesięcy zajmuje się próbą wędrowniczą itp., otwiera sobie próbę na
HO, zamyka ją w wieku 18 lat. I co dalej?
Moim zdaniem niedługo później powinien otworzyć sobie próbę na HRa,
zaplanować ją na rok i zakończyć w wieku 19-20 lat.
Zaś wymagania stopnia powinny być ambitne, ale nie ponad siły 19-latka. Bo
inaczej drużynowy rezygnuje na kilka lat z systemu stopni. I będzie go
stosował dopiero, kiedy jego harcerz już nie będzie do planowania rozwoju
potrzebował kartki, opiekuna i nagrody w postaci kolejnej gwiazdki i
pozłacanego wieńca.
A tak naprawdę nie będzie go stosował wcale ( w kręgu akademickim, z którym
się związałem w czasie studiów HRa zdobywali... instruktorzy).

Pozdrawiam!

Krzysiek

hm. Krzysztof Ludwig, HR
Chorągiew Krakowska ZHP