[Czuwaj] idee i kształcenie

Michal Gorecki g00rek w wp.pl
Wto, 23 Lis 2004, 21:52:59 CET

W liście z wto, 23-11-2004, godz. 15:53, Aleksander Senk pisze:

> I teraz do rzeczy:
> ZHP (1) odrzuciło Ideę , jaka dotychczas kryła się za Przyrzeczeniem. Bardzo
> zaniża znaczenie Przyrzeczenia.
> I co więcej - zmusza drużynowego do przyznania stopnia w określonym czasiu.
>
> Już nie wystarczyło, ze obniżyła wymagania i zanaczyła:
> "Krzyż należy przyznać niezwołcznie wtedy, gdy zostaną spełnione warunki
> Próby Harcerza".
>
> Zatem ZHP nie daje autonomii drużynowemu, instruktorowi nawet w
> zdecydowaniu, czy jakieś wymagania zostały spelnione czy nie.

Mylisz się trochę...
Pojmujesz zgodność z ideą jako coś tak łatwop wyznaczalnego jak zgodność
z normą HACAP (czy inny cap). ;)

Mamy dwa podejścia. Jedno to szeroka autonomia drużynowych. Zakłada
niestety ich bardzo dobre przeszkolenie i zrozumienie idei, umiejętyność
wykorzystywania narzędzi.

Drugie - to większe uściślenie wielu spraw. Mniejszy zakres
podejmowanych przez drużynowych decyzji daje większa pewność dobrych
decyzji.

Czy możemy sobie pozwolić na pierwszy wariant? IMHO nie. Bo pomimo
dobrych decyzji podejmowanych przez wielu dobrych, wykształconoych
drużynowych zapadną tysiące decyzji złych.

Problemem tej listy jest to, że często różne osoby na poziomie
harcmistrzowskim negują konieczność ot choćby szkolenia się, która tak
na prawde obowiązuje z myślą o młodych, 16,17 letnich drużynowych. I
dopóki ich mamy musimy takie zasady wprowadzać (działanie krótkofalowe)
i dążyć ot na przykład do lepszego ich wyszkolenia czy podniesienia
wieku instruktorów (działanie długofalowe)

> [...]
> Ja rozumiem, ze traktowanie HRa jako bóstwo to nie było dobre dzialanie.
> Ale teraz mamy znowu przegięcie w drugą stronę:
> HR nie tylko stracił jakiekolwiek znaczenie (uznanie, ze 19-20 latek
> zakonczyl swoja drogę rozwoju społecznego jest śmieszne), ale nawet nie może
> go zdobywać nikt starszy niż 25 lat.
>
> Czy rozumiesz teraz mechanizm, o którym mowie?
>
> Przegięcia wynikające nie z idei, lecz z praktyki niedokształconych
> instruktorów likwiduje sie nie intensywniejszym i lepszym kształceniem,
> formacją, lecz obniżaniem wymagań ideowych i dekretowaniem jakiś limitów,

Przeczytaj co napisałem o działaniach krótko i długofalowych.

Jak zlikwidujesz falę przestępczości?
Tylko i wyłącznie wychowując dobrze nowe pokolenie i oddziałując
wychowawczo? TEŻ. Ale krótkofalowe działania też by się przydały...