[Czuwaj] Wolność wypowiedzi a Chorągiew Dolnośląska

Marcin Skocz hrskocz w harcerstwo.net
Pon, 25 Kwi 2005, 01:53:08 CEST

Proponuję zmienić temat i podyskutować o tym otwarcie z pozostałymi
uczestnikami listy - być może sytuacja ta pozwoli również dojść do wniosków
odnośnie pomysłów na reformę związku.

Sytuacja jest chyba wszystkim znana, bo pisałem o niej kilka razy i nie było
protestów w sprawie szczegółów, które opisywałem.

Otóż po wypowiedzi w której pytałem o to co mogę zrobić jeśli moje
środowisko zostało okłamane w komendzie chorągwii i wyszliśmy na kłamców
przez odpowiednikiem chorągwii BdP z Schlezwig-Holstein z którą
realizowaliśmy wspólny projekt w marcu zeszłego roku, zostałem wezwany na
rozmowę z komendantką.
Podczas rozmowy pokazano mi moją prywatną rozmowę na gg, wydruki z listy
itp. i zagrożono, że jak jeszcze coś napiszę, to... (tutaj zostało
niedopowiedziane).
   Przez tydzień nie robiłem nic związanego z harcerstwem, poza wysłaniem na
listę maila ze zdziwieniem komentującego kserowanie prywatnych zdjec bez
zgody autora i pokazywanie ich jako dowód, chociaż zostały zrobione gdzie
indziej itp.
W efekcie komendantka chorągwii dolnośląskiej wysłała mi maila, że zarząda
ukarania mnie.

Efekt chyba też większości jest znany - pomimo niemal całkowitej wygranej
podczas pierwszej rozprawy, w drugiej (po odwołaniu podpisanym m.in. przez
osobę nieuprawnioną) zostałem ukarany zakazem pełnienia funkcji
instruktorskich na okres 2 lat. Powodem było np. brak nadzoru nad dziećmi
podczas chatek, które się nie odbyły! Sąd zabronił nam na wstępie powołania
świadków, kilkukrotnie odbierał mi głos, stwierdzając że jak będę się
odzywał to postanowi beze mnie i mojego przedstawciela. Jednocześnie
swobodnie słuchał szeptanych sugestii "oskarżenia".

Co gorsza - nie ma dróg odwołania się od decyzji, więc chyba istniejący
układ "postawił na swoim".
Jedynym pozytywnym aspektem jest że w wyniku całej wrzawy został z ogromnym
opóźnieniem wysłany nasz wniosek i odzyskaliśmy kilka tysięcy złotych, które
zostały przez głupotę lub złą wolę niemal stracone.

To co mnie jednak najbardziej niepokoi z perspektywy czasu, to obraz
demokracji i wolności wypowiedzi w chorągwii. Tak naprawdę promowani są w
dużej mierze "usłużni", każdy głos krytyki jest uciszany a o dyskusji w
chorągwii można pomażyć.
Czy to naprawdę jest to co oficjalnie głosimy w Związku?

Pozdrawiam
MArcin Skocz

ps - uważam, że skoro Sławomir Waś pozwolił sobie na takie zagranie na priv
(na który go nie zapraszałem), to mogę upublicznić tą wypowiedź, zwłaszcza
że jest symptomatyczna i nie pierwszy raz się z takową spotykam.

ps 2 - w chorągwii istnieje wiele pseudohufców, niewiele lepszych niż Góra,
z którymi niewiele da się zrobić,gdyż komisje rewizyjne są traktowane w
podobny sposób. Członkowie komisji którzy próbują coś z tym zrobić są
niemalże zastraszania i obrażania, a dziwne interesy funkcjonują w
najlepsze - ale to już inny temat.