[Czuwaj] O partiach i poliyce [bylo: Nowy numer POBUDKI]

Marcin Skocz hrskocz w harcerstwo.net
Czw, 15 Gru 2005, 20:54:15 CET

> Nie wiem do konca, co na to politolodzy. Patrzac jednak okiem socjologa (a
> moze troche antropologa kulurowego), partia polityczna jest organizacja,
> ktorej celem jest zdobycie i utrzymanie wladzy.

Właściwie to chyba jednak realizacja celów poprzez zdobycie władzy. Ale
tutaj jest wiele definicji :-)

A poniewaz
> mamy system demokratyczny, obywatele sa partii do tego niezbedni. W Polsce
> przejawia sie to tym, ze w czasie kampanii politycznych partie duzo
> obywatelom obiecuja, by po zdobyciu wladzy zaczac realizowac swoje cele -
> zwiazane z wlasna wizja kraju czy tez z interesami finansowymi.

W ostatnim dodatku inteligenta jest wywiad z prof. Gadaczem. Myślę, że
oddaje on dużo z tego co można powiedzieć na temat braków w społeczeństwie
polskim, dodatkowo dobrze się czyta.
Problem nie jest w tym, że partie są słabe, ale w tym że społeczeństwo nie
jest edukowane w kierunku myślenia krytycznego i rozwiązywania aktywnie
problemów. W innym wypadku żadna z naszych partii niemal nie znalazłaby się
w żadnym wypadku w sejmie. Ktoś wziąłby na przykład kalkulator i przed
głosowaniem sprawdził ile kosztują obietnice a ile jest w budżecie... Itp.

Co do Twoich Olku przemyśleń, to nie mogę się zgodzić do końca. Zarówno w
SLD były (i są) osoby ideowo wierzące w postulaty i program partii, jak i w
PiS są takie (podobno). Problem jest w braku norm i wartości na tyle
ugruntowanych w społeczeństwie, że mogą być uznane za wspólne dla wyborców i
wybieranych. W skrócie: kultura polityczna Norwegii to to nie jest.

Pozdrawiam
Marcin Skocz