Re: [Czuwaj] Re: uchwała RN ZHR z 4 czerwca 2005

Marcin Skocz hrskocz w harcerstwo.net
Pią, 10 Cze 2005, 18:49:57 CEST

> W każdym razie uhwała RN ZHR mnie zmroziła szczerze mówiąc i pierwsza
> refleksja na ten temat jest taka, że gdzie jak gdzie, ale w harcerstwie
> chyba można dać człowiekowi drugą szansę, prawda?

Także nie czytam czuwaja bez przerwy, stąd również z opóźnieniem. Moje
zdanie nieco się różni od prezentowanego powszechnie na liście oburzenia.
Owszem, styl i zwłaszcza druga część tekstu jest beznadziejna i przypomina
bardziej wypowiedzi LPR lub PiSuaru niż przemyślane spokojnie poglądy rady
naczelnej jednej z ważniejszych organizacji młodzieżowej.
Z drugiej jednak strony, należy uwzględnić kilka czynnków, które w moim
mniemaniu częściowo legitymizują to stanowisko.
Po pierwsze, ZHR ideologicznie powstał jako organizacja będąca wyrazem
sprzeciwu przeciw komunistycznym tradycjom i działaczom w ZHP. I tutaj nie
ma co dyskutować, niezależnie od tego ilu było cudownych instruktorów z
ZHP - część z pozostałych naprawdę miała silne "korzenie".Tak więc
pozostawanie tajnym współpracownikiem w tych środowiskach musiało być, przed
powstaniem ZHR-u, poczytane jako objaw braku etyki i zdrady.
Po drugie, może to nie jest do końca zły pomysł, żeby od instruktorów
naprawdę wymagać zgody myśli i czynów? Wtedy tajne współpracownictwo jest
niezgodne z jakkąkolwiek ideologią ZHR-u i jego "przodków".
Po trzecie wreszcie, w ZHP wciąż mamy liczne grono instruktorów, którzy
pozostają mentalnie w poprzednim systemie. Może ta uchwała spowoduje chociaż
jakąś dyskusję w tym temacie. Co z czysto egoistycznego powodu będzie dla
nas dobre - zwłaszcza że nie wierzę w podobnie ekstremalne rozwiązanie, więc
wyjdziemy na "tych lepszych" ;-)

Mam nadzieję, że wyraziłem się zrozumiale. Oczywiście uważam, że samo
rozwiązanie jest tragiczne i beznadzieje. Doceniam jednak poszukiwanie
rozwiązań i samą wolę zmian.

Co do samego mechanizmu z części drugiej - powszechnie uważa się, że ZHR
jest bardziej "katolicki", więc powszechna spowiedź jest jak najbardziej na
miejscu ;-)

pozdrawiam
MArcin Skocz
Wrocławski Szczep Harcerski