Re: [Czuwaj] wybory delegatów

GC g.c w onet.pl
Pią, 13 Maj 2005, 10:31:51 CEST

Odpowiadając Rafałowi, w miarę krótko:

1) Znam dość dobrze mechanizmy wyborcze i dlatego jestem pewien, że będzie
dominowało głosowanie hufcami.

2) Zajmowałem się kiedyś naukowo zagadnieneim demokracji i muszę Ci
powiedzieć, że wcale - wbrew powszechnemu przekonaniu - demokracja nie
polega na tym, że większość ma rację. Istotą podejmowania decyzji
większością było już od Grecji przekonanie, że zbiorowść dysponuje większą
mądrością jako sumie mądrości indywidualnych. Wartością autoteliczną jest
więc mądrość zbiorowości, a nie sama większość.

3) Istotą wyborów (czy w Związku, czy w Polsce - wg Konstytucji) jest
równość. Jest ona rozumiana także (przepraszam za uproszczenie prawników -
konstytucjonalistów) na tym, że siła głosu każdego członka społeczności
jest równa. Zatem sytuacja, gdzie np. Mokotów będzie miał trzech
delegatów, a Żoliborz (bądź co bądź największy hufiec naszej chorągwi) -
żadnego, jest z gruntu niedemokratyczna.

4) Nie wiem, skąd przekonanie o słabości merytorycznej... Skromność,
zwłaszcza fałszywa, jest mi obca, dlatego wyrażę przekonanie, że ja czy
Paweł Weszpiński nie jesteśmy jakoś szczególnbie beznadziejnymi
kandydatami na delegató na Zjazd...

Pozdrawiam bratersko i demokratycznie ;)))
G. Całek