[Czuwaj] Do znawcow Ordynacji Wyborczej.

Pon, 23 Maj 2005, 16:27:27 CEST

----- Original Message -----
From: "Jerzy Lukaszewicz" <jeluk w zhp.lublin.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, May 23, 2005 3:43 PM
Subject: [Czuwaj] Do znawcow Ordynacji Wyborczej.

> Zalozmy (dla latwiejszego rachunku) ze na zbiorce jest obecnych 100
> delegatow z czynnym prawem.
> Wybieramy trzech delegatow. Zglasza sie trzech kandydatow. Wszystkie glosy
> sa wazne. W pierwszym glosowaniu kandydaci dostaja kolejno 80, 60 i 50
> glosow.
> Dwoch pierwszych przechodzi (watpliwosci chyba nie ma). Trzeci nie, bo nie
> uzyskal ponad polowy waznie oddanych glosow.
> Czy trzeba zarzadzic kolejne glosowanie dla tego jednego kandydata?
> Jesli tak, to co bedzie jesli w kolejnym glosowaniu otrzyma rowniez 50
> [...]

Trzeba wówczas znaleźć takiego kandydata który uzyska
".....więcej niż połowę ważnie oddanych głosów...."
czyli ponownie trzeba "otworzyć" listę kandydatów.
(.......)
47. Jeżeli liczba osób wybranych jest mniejsza niż liczba osób wybieranych
w skład danej władzy lub liczba wybieranych delegatów jest za mała,
zarządza się wybory dodatkowe przeprowadzane do czasu wyboru
pełnego składu władzy. Kandydaci, którzy w wyniku wcześniejszych wyborów
nie uzyskali więcej niż połowy ważnie oddanych głosów, mogą kandydować
ponownie.
(....)

> Druga watpliwa sutuacja:
> Czy mozna do komisji skrutacyjnej wybierac osoby, ktore kandyduja do
wladz?
> Kiedys (jesli mnie pamiec nie myli) byl zapis w ordynacji, ze nie mozna.
> Teraz takiego zapisu nie ma. Czyli jest dopuszczalna sutuacja, ze np.
trzech
> kandydatow z pieciu zgloszonych, zglosi sie do komisji skrutacyjnej i
> zostanie wybranych do tejze komisji. Czyli sami sobie beda liczyc glosy?
> Czy prawnie jest mozliwa taka sytuacja?

O ile się nie mylę, to jest ogólna zasada prawna że władza
(a komisja skrutacyjna jest tu władzą)
nie rozstrzyga spraw jej dotyczacych.
Nic nie stoi na przezkodzie aby do każdego głosowania
była wybierana nowa komisja skrutacyjna.

Czesław