Re: [Czuwaj] Sondaż wyborczy"Czuwaj" - czy tylko?

Aleksander Senk senk w post.pl
Czw, 22 Wrz 2005, 23:42:52 CEST

From: "Grzegorz Całek" <g.c w onet.pl>

> OK, skoro rzeczywiście jest tak, że ktoś może wziąć na serio wyniki, to
> może będę o tym pisał nie pod tytułem "Sondaż wyborczy CZUWAJ", ale
> "Zabawa sondażowa CZUWAJ". Co Ty na to?

Moze byc :-)

> A ogólnie co do takich "sondaży": nasz problem w tym, że właściwie nie
> mamy mechanizmu prognozowania wyniku wyborczego Zjazdu. I pomyślałem, że
> gdyby było kilka sondaży, to pewnie nie mielibyśmy wyniku wskazującego na
> autentyczne poparcie dla kandydatów, ale może bylibyśmy w stanie określić
> pewną tendencję.

Moje studia, choc socjologiczne, metody ilosciowe i statystyke traktowaly po
macoszemu, ale wynioslem z nich przynajmniej tyle, ze do sondazu potrzebna
jest proba - czyli losowo wybrana grupa ludzi, z ktorej wyniki mozna
przenosic na populacje.
We wszelkich "badanich" internetowych i smsowych nie ma zadnej proby.

A jak prognozowac wynik Zjazdu?
Chyba najlepiej wylosowac kilkanascie osob sposrod tej populacji, ktora
rzeczywiscie dokona wyboru - czyli sposrod delegatow (a ile w ogole jest
delegatow?)

> Szczególnie zaś interesujące byłoby zestawienie takich "sondaży", które są
> adresowane do ogółu, z wynikiem wyborów, który jest wypadkową głosowania
> przedstawicieli tego ogółu. Bo - zupełnie hipotetycznie - dawałoby do
> myślenia, gdyby kandydat A miał w sondażach i na stronie, i sms-owym 60%
> poparcia, a kandydat B np. 20%, a na zjeździe wynik byłby dokładnie
> odwrotny. Czyż nie? :)

To chyba duzy temat do rozwazan... choc rzeczywiscie bardzo ciekawy :)
Mowiac tak na szybko - nie podnosilbym larum, gdyby sie okazalo, ze wyniki
sa wlasnie w takich proporcjach.
Wybor Naczelnika nie jest plebiscytem popularnosci, ktorym w duzej mierze
jest wynik badania wsrod szerokich rzesz instruktorskich.. (ile %
instruktorow, zwlaszcza mlodych, identyfikuje kandydatow wg wizji ideowej
naszej organizacji?)

Ale mozesz sprobowac - WBiA zapewne ma narzedzia i mozliwosci, zeby
wylosowac probkie instruktorow i IBSow  oraz dotrzec do nich i zadac im to
pytanie (tylko czy ma prawo?)

pozdrawiam i znikam (wiedzialem, ze odezwanie na Czuwaju nie zakonczy sie na
jednym liscie ;-))
olek