[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 18, Numer 31

Pią, 14 Kwi 2006, 12:11:16 CEST

----- Original Message -----
From: "Janusz Sikorski" <jsikorski w wp.pl>
To: <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, April 14, 2006 11:45 AM
Subject: [Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 18, Numer 31

> [...]
> (jeśli znajdzie się urzędnik który potwierdzi to na piśmie podczas
> wniosków pokontrolnych lub w decyzji o ukaraniu).
> Przez sądy administracyjne przechodzą czasem różne głupoty, to fakt, ale
> taka głupota że trza mieć na papierze umowę kupna sprzedaży np. bułek to
> nie przejdzie ;). W tym wypadku potwierdzeniem jest paragon lub faktura. W
> prawie jest jasno określone jakie cechy ma posiadać faktura, i zapewniam
> że nie ma tam mowy o pieczątce ani podpisie odbiorcy (wyjątkiem są rzeczy
> płacone z terminem płatności a nie na miejscu, ale to właśnie wynika z

Ale ja nigdzie nie pisze o pieczątce
(chyba przeoczyłeś że napisałem ze fv może byś napisana w całości recznie)
Chodzi mi o podpisy.

Mam akurat otwarty plik:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)z dnia 26 sierpnia 2003 r.
w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Więc z niego skorzystam:
(....)
3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
1) faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury
VAT MP,
dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane
dalej "fakturami",
odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub
2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania
operacji gospodarczej
zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy)
uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji
gospodarczej, której dowód dotyczy,
z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie
wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie,
jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji
gospodarczych
(.....)

Niby sprawa jest prosta.
Na fakturach nie musi byc podpisów, ale....
tak jak to napisałem, praktyka jest taka że
urzędy nie czepiają się o podpisy na fakturach jedynie
gdy faktura jest dokumentem "wtórnym"
do innego "podpisanego" dokumentu
lub jest to faktura wystawiona np. na kasie fiskalnej.

Dlaczego bo opierają się na punkcie d)
"....podpisy osób uprawnionych do prawidłowego
udokumentowania operacji gospodarczych...."

Czy znasz jakieś postanowienie NSA w takiej sprawie ?
Powiem szczerze że ja nie, i dlatego bałbym się ryzykować.

Czesław