[Czuwaj] ja skautem?

hm. Rafal M. Raniowski HR rafal w harcerz.pl
Pią, 3 Lut 2006, 11:16:18 CET

Pozwole sie nie zgodzic. Niedpodleglosc to jest cos, na co trzeba ciagle
pracowac. Moze kwestia umiejetnosci docenienia niepodleglosci panstwa i
narodu? Polecam "Ksiazeczke wojskowa" Antoniego Pawlaka - wydanie z 1991 r.
:)

> Rafał napisał "Każda organizacja na świecie, w każdym panstwie ma swoje
> specyficzne otoczeni, historię, tradycję, tożsamość społeczną i środowisko
> społeczno - kulturalne" - zgadzam się z tą tezą.

Zgoda. Ale to tez kwestia utozsamiania sie z wlasnym panstwem, posiadania
swiadomosci narodowej. Dla mnie twierdzenie jestem skautem, to
internacjonalizm - cos do czego zobowiazywala wczesniejsza wersja
zobowiazania instruktorskiego. Dla mnie twierdzenie jestem skautem - oki,
ale jestem tez harcerzem. Uzywanie argumentu, jak byscie przetlumaczyli na
angielski slowo "harcerz" jest manipulacja. Co nie znaczy, ze harcerz nie
jest skautem. Jest, ale jest polskim skautem. Ot, chociazby dla tego, ze
dzialaw tak specyficznym karju, jakim jest Polska. I uprzedzajac zarzuty,
wcale nie chodzi o to, ze "specyfika" jest jakims wyroznikiem, dzieki
ktoremu mamy nosy wyzej od czola i sie wywyzszamy. Nie. Jest to poprotu inny
skauting - harcerstwo.

> Czy wobec tego zasadne jest sprowadzanie całej naszej narodowej kultury do
> jednego słowa "niepodległość"?

Niepodleglosc udalo sie zachowac dzieki zachowaniu jezyka, kultury,
swiadomosci narodowej, itd. Dlatego wlasna kultura jest jednym z elementow
niepodleglosci.

> Wszyscy jesteśmy skautami, w każdym kraju skauting ma swoje specyficzne
> cechy.

Wlasnie, dlatego nalezy o tym pamietac i nie stosowac uproszen :)

> Zachęcam do odejścia od równań interpretując swierdzenie "jestem przede
> wszystkim harcerzem, a dopiero potem skautem" - takie wypowiedzi
> nacechowane
> są emocjonalnie. Oznaczają, że cechy specyficzne, narodowe przesłaniają
> nam
> to co jest istotą naszej działalności, a jest nią skauting.
>
> Pozdrawiam,
> Bartosz Myszkowski

nigdzie nie napisalem "jestem przede wszystkim harcerzem, a dopiero potem
skautem". Napisalem "zanim JESTEM SKAUTEM jestem przede wszystkim
HARCERZEM", a to roznica :))) Zasadnicza roznica. I istota mojej
dzialalnosci nie jest na pewno skauting. Ale coz, moze to juz inna
organizacja, a ja nadal taki nieuswiadomiony? ;)))

Pozdrawiam
Viking-Szczecin