Re: [Czuwaj] Skautem, ale przede wszystkim harcerzem (było: ja skautem?)

hm. Rafal M. Raniowski HR rafal w harcerz.pl
Pon, 6 Lut 2006, 08:51:11 CET

----- Original Message -----
From: "Michał Górecki" <g00rek w wp.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Sunday, February 05, 2006 8:36 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Skautem, ale przede wszystkim harcerzem (było: ja
skautem?)

> Brawo! Ono generalnie jest kluczowe w naszych rozważaniach :)

Nie krec kota ogonem :PPP Dzisiaj nie jest w oderwaniu od wczoraj, a tym
bardziej od jutro. Nie da sie oderwac od przeszlosci myslac o przyszlosci.
Wiec tym bardziej wczoraj znajduje miejsce w terazniejszosci.

> Oczywiście Witku. Istnieje wiele elementów rdzennie polskich. Tak jak w
> skautingu mongolskim istnieje wiele elementów rdzennie mongolskich
>
> Zastanawia mnie twoja wiedza, która pozwala stwierdzić jednoznacznie, że
> żaden z innych ruchów skautowych nie jest tak oddalony od rdzenia i
> przetkany elementami lokalnymi jak nasz. ;))

Witek wcale tego nie pisze. Porownuje tylko z rdzeniem czysto Bi-Powskim. A
raczej wyjasnia, skad sie te rozwiazania jakie mamy wziely. Piszesz reczy,
ktorych nie ma w wypowiedzi Witka.

> [...]
> do ruchu harc-romantycznego. Ciekawi mnie skąd czerpiesz wiedzę o ruchu
> skautowym i do czego tak na prawdę konkretnie się odnosisz? Bo ruch ten
> jest tak niejednorodny, że odnoszenie się do niego w ten sposób musi
> prowadzić do strasznych uproszczeń i przekłamań.
>
> A na "abstynencję" nie mamy monopolu, Szwedzi też mają podobnie jak my
> "zakaz" picia i palenia i podobnie jak u nas jest on tam utopią :)
> Funkcjonuje o tyle lepiej, że kultura picia (a może nie picia) jest w
> Szwecji o wiele wyższa, ale o tym pewnie wiecie.

W Szwecji kultura picia nie byla wysoka i nadal nie jest. Sa zakazy
panstwowe, ktore Szwedzi obchodza. Tylko o ile przynaleznosc panstowa jest
od nas niezalezna, zwiazana na ogol z naszym urodzeniem, to przynaleznosc
organizacyjna jest dobrowolna :P

> Już salutujemy jak skauci :) Bez nakrycia głowy.
> Jeszcze raz przywołujesz wątek "obozowania jak skauci", choć to
> stwierdzenie tak mało konkrente jak "jesteś gruby jak Polak".
> A jeśli chodzi o palenie. No cóż. Znam takie drużyny skautowe, którym nie
> życzę, aby "paliły jak polscy harcerze". Bo musieliby wogóle zacząć palić
> :)

I wczesniej tez salutowalismy :P i tez witalismy sie lewa reka z odgietym
palcem. Ale na szczescie byla komuna i nikt nam nie wpieral, ze jestesmy
przede wszystkim skautami :P

> Witek.
> Czasami mam wrażenie, że to właśnie ty jesteś typem idealnym w opisanym
> przez nas nurcie harc-romantycznym. I nie będę chyba wiele odbiegał od
> realiów jeśli powiem że romatyzm wogóle bardzo cię pociąga. Prawda?
>
> Nie chcę wartościowac, ale takie są fakty. Lubujesz się w historii,
> zwracasz uwagę przede wszystkim na to co BYŁO.
> To wartościowe, ale niestety odmienne od mojego spojrzenia.

I co z tego, ze odmienne od Twego spojrzenia? I bardzo dobrze :))) Bo takich
osob jest wiecej :) "Lubowanie sie w historii" jest o tyle pomocne, ze
historia to czego uczy, to to, ze historia nieczego nie uczy. I to co Ty
proponujesz bylo juz kilkakrotnie w innych wersjach wprowadzane, ale sie
niesprawdzilo. A Twoj brak szacunku do przeszlosci i Twoj pseudo
"pozytywizm" jest zatrwazajacy.

> Ja, choćby,  optując za możliwością noszenia miękkich kapeluszy
> (przypomiinam ci wbrew temu co gdzieniegdzie piszesz,  że to nie decyzja
> moja, tylko Głównej Kwatery ZHP), daję RUCHOWI wybór. Jeśli RUCH w swej
> mądrości będzie chciał odrzucić rogatywki i ich nie nosić, to taka będzie
> wola boska. Rogatywki ostnieją i ci któzy chcą nadal je noszą.

Mylisz pojecia, to raz. Dwa, skoro juz doszlo do opcji miekkie kapelusze,
moim zdaniem narzuconej przez Ciebie, bo u Ciebie w druzynie sie nosilo,
wyglada cool i inni zaczeli malpowac, to moze inna Twoja propozycja znajdzie
miejsce jako "opcja"? Mowie o bereciku z pomponem. Skoro zuchy nie maja, to
moze tu da sie upchnac. No i te szkockie spodniczki? Mozna by je wprowadzic?
W koncu dajesz opcje, "ruchowi" (beda dostepne w kioskach?). Co tam takie
"narodowo-romantyczne" rogatywki. Pfuj! ;)))

> RUCH musi pozostać RUCHEM - ciągle się zmieniać, dopasowywać i szukać
> nowych torów. Inaczej pozostanie skostniałą organizacją.

G00! Ze tak zapytam, Pan Bog Cie opuscil? Jaki Ruch?!? Jaki Ruch!!!
Czlowieku! Ruch sie nie zmienia! Ruch powinien byc staly, m. in. w idealach.
Organizacja powinna sie zmieniac, nie Ruch. Mylisz pojecia, moj drogi, a to
juz niebezpieczne.

> Szanuję historię, ale nie godzę się, aby stałą ona na pierwszym miejscu.
> Miejsce jej jest w muzeum - choćby tak wspaniałym i interaktywnym jak
> Muzeum Powstania Warszawskiego, niemniej jednak - w muzeum. A od udawania
> przedwojennych harcerzy są brygady rekonstrukcyjne.

A od udawania Szkotow? ;))) Wez sie chlopie w garsc i przemysl co piszesz,
bo to albo wielka ironia, albo ...

> [...]
> trochę więcej niż skaut. Choć słowo skaut może być również rozumiane jako
> przedwojenny "wędrownik", a słowo harcerz jako członek ZHP z klas 4,5,6 :)
>
> Myślę, że każde słowo oznaczające skauta w danym języku niesie swoisty
> przekaz. Ale udowadnianie na siłę, że jesteśmy zupełnie inni od
> teoretycznego  SKAUTINGU jest absurdem i przypomina mi znnay temat
> kompleksów polskich objawiających się narodową ekstazą, gdy znany zachodni
> polityk powie coś po posku, gdy jakiś znany aktor posiada polskie
> korzenie, lub gdy z końcowych napisach filmu pojawi się polskie nazwisko.

No to ja juz czarno widze... Komisariat! Komisariat! ;)))

> I na prawdę Witku nie wydaje mi się, aby twoja wiedza o innych ruchach
> skautowych pozwalała ci takie twierdzenia wygłaszać. Chyba że się mylę :]

Ach :))) O Masta Wszechwiedzacy :))) Chyle czola przed Twymi argumentami
;)))

> pozdrawiam
> paskudny pozytywista

Pozdrawiam