Re: [Czuwaj] Tłumaczenia (było: ja skautem?)

Pon, 6 Lut 2006, 12:13:42 CET

----- Original Message -----
From: "Witold Pietrusiewicz" <smyrwa w poczta.onet.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Sunday, 05 February 2006 02:52
Subject: [Czuwaj] Tłumaczenia (było: ja skautem?)

> Dominiku,
>
> Przykład z dziadkiem ciekawy i trafny, ale z tym głąbem to przesadziłeś:
>
> "Rozwój harcerstwa w ciągu paru lat przeszedł najśmielsze oczekiwania.
> Wielka Brytania liczy już około 300 000 harcerzy."
>
> "Twórca harcerstwa, gen. Baden-Powell, a za nim wielu harcmistrzów i
> harcerzy angielskich, nie tylko sypia zimą i latem przy otwartych oknach,
> lecz przebywając na wsi przepędza noc stale poza domem, w namiocie. "
>
> "Harcerz, który przebył tych 7 prób, otrzymuje stopień harcerza
> królewskiego, Anglicy bowiem uznają, że harcerz taki może, w razie wojny,
> [...]

Wiem. Mam tę pozycję.

Co wcale nie zmienia faktu, ze ich tłumaczenia uważam za niewłaściwe.

Zwłaszcza w kontekscie, cytowanego przez Ciebie, rozróznienia między skautem
Zagłobą a harcerzem Skrzetuskim.

I warto zauważyć, ze Schreiber i Piesecki byli zwolennikami spolszczania i
zastępowania polskimi okresleniami wszystkiego co zagraniczne, aż do
przesady - którą ja widzę w tym cytacie. Choćby skautimistrz angielski i
harcmistrz polski - to dwie pary kaloszy, angielskiemu skautmistrzomi
odpowiada raczej polski "czynny instruktor" nawet przed wojną mieliśmy
"drużynowych po próbie" i "podharcmistrzów", którzy w Anglii zostaliby
nazwani po prostu "scoutmasters".

Nie można tłumaczyć słowo w słowo, nie uwzgledniając znaczenia wyrazów, co
myślę , ze wykazałem przykładem z dziadkiem. Dla opornych: "You are penises
of Polish ice". Proszę to przeczytać po angielsku i przełożyć na polski.

DJD