[Czuwaj] 2 pytania

Sob, 11 Lut 2006, 09:26:43 CET

druzynowy w czarna13.pl napisał(a):
> ===
> Maciek:
>
> A ja mysle, ze można się spierać, czy sformułowanie "poszczególnych członków
> komendy hufca za okres od ostatniego zjazdu zwykłego hufca" rzeczywiście
> odnosić się ma tylko i wyłącznie do członków KH na dzień zjazdu hufca.
No to się pospierajmy.
> przypadku wykładni językowej rzeczywiście bliższa zdaje się teza, że chodzi
> tu tylko o członków KH w momencie głosowania... Natomiast nie wiem, czy jest
> to dostatecznie klarowne...

To jest najbardziej klarowne, bo wynika wprost z zapisu.
> I w tym momencie pytanie, czy nie powinniśmy jednak pokusić się o analize
> celu wprowadzenia takiej regulacji. A nie wydaje mi się jednocześnie, żeby
> celem było wyłączenie z oceny członków KH, którzy nimi byli od ostatniego
> zjazdu zwykłego,
Jest kilka metod wykładni prawa. Wykładnia językowa, systemowa,
celowościowa, historyczna... Podstawową metodą jest wykładnia językowa,
która polega na odczytaniu normy z przepisu prawa na podstawie słów
użytych w danej jednostce legislacyjnej, przy nadaniu im takich znaczeń,
jakie mają one w powszechnie stosowanym języku, w którym przepis
napisano. Jeżeli za pomocą tej wykładni nie można w ogóle
wyinterpretować normy, bądź jest ona niejasna, można sięgnąć po
pozostałe rodzaje wykładni.
Wykładnia celowościowa polega na interpretowaniu przepisu przy
uwzględnieniu celu wprowadzenia określonego zapisu.
Jako członek komisji statutowej XXXIII Zjazdu oświadczam, ze nie
braliśmy pod uwagę takiej koncepcji, iż ocenie absolutoryjnej mają
podlegać wszystkie osoby, które kiedykolwiek w danej kadencji zasiadały
w Komendzie HUfca. Gdybyśmy chcieli takiego mechanizmu zapisalibyśmy w
propozycji pod głosowanie, iż Zjazd udziela absolutorium osobom, które
były bądź są członkami Komendy Hufca od ostatniego Zjazdu Zwykłego (
bądź podobnie ). Celem tego przepisu było przede wszystkim przejście z
absolutrium kolegialnego na absolutorium indywidualne.
> wiec wydaje się, ze była by to luka... A jeśli luka, to
> logiczne jest zastosowanie analogii...

To nie jest luka. Pojęcie luki prawej polega na tym , że określona
kwestia jest nieuregulowana w prawie, pomimo ewidentnej takiej potrzeby
( np jest w jednym akcie prawnym delegacja dla określonego organu do
zrobienia czegokolwiek, a organ ten w akcie prawnym który go
tworzy/opisuje, nie ma zawartej kompetencji do takiej czynności ).
Typową luką prawną była kwestia par.  38 Statutu, którą zapełnialiśmy w
ordynacji wyborami ponownymi.
A co do analogii. Nie ma czegoś takiego jak analogia w procedurze. Nawet
jednak upraszczając zasady ( zawsze mówię że jesteśmy organizacją
wychowawczą, a nie sejmem, więc należy czytać ducha prawa ), to
zastosujemy analogię do czego, bo nie wiem??
Bo chyba nie chesz powiedzieć, że rozumiesz to tak, że przez analogię do
obecnych członków KH głosujemy absolutorium dla byłych członków KH ?? :))
> Slowem mam wrazenie, ze nieuregulowanie kwestii oceny członków KH nie
> będących już członkami podczas zjazdu zostało przeoczone przez ostatni
> zjazd.
To nieprawda. W każdym razie w komisji statutowej nie było takiego
pomysłu nawet.
> Zwłaszcza, iż wiele osob podczas dyskusji przedzjazdowych o tej
> kwestii wspominało...
> Wedlug mnie zjazdy hufcow powinny glosowac absolutorium dla wszystkich
> członków komendy, którzy byli w jej skladzie od ostatniego zjazdu zwykłego.

Ale nadal nie wiem jaki skutek ma być takiego wotum nieufności? Bo cele
tej regulacji są dwa:
1. miękki - zmobilizowanie danej osoby do lepszej pracy poprzez
wyrażenie dezaprobaty wobec dotychczasowych osiągnięć;
2. twardy - otwarcie drogi do podjęcia decyzji o wygaśnięciu mandatu.
Ani jeden ani drugi skutek wobec osób, których już w komendzie nie ma
nie zostanie osiągnięty.
> Ale sądzę, iż wykładnią powinien się czym prędzej zająć NSH, zaoszczędzi nam
> to kłopotu... :-)

Jasne, tylko, że nawet NSH nie może "wyłożyć" czegoś aż tak bardzo
rozszerzająco, naprawdę.
> Pozdrawiam,
> Maciek
>
> P.S. staram się najprościej jak potrafię... ;-))))

Dzięki....

Pozdrawiam
Rynio