OT: herb, bylo: Re: [Czuwaj] P³yta CD

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Wto, 27 Cze 2006, 00:47:57 CEST

----- Original Message -----
From: "Dominik Jan Domin" <djdomin w biol.uni.torun.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Monday, June 26, 2006 3:52 PM
Subject: Re: [Czuwaj] P³yta CD

Witam!

Nie specjalizowa³em siê w heraldyce, ale chcia³bym zauwa¿yæ parê rzeczy.
Otó¿:
Nie zawsze to co jest bia³e na herbie opisuje siê jako srebrne. U¿ywano
jeszcze czego¶ takiego, jak kolory naturalne, np. kolor skóry cz³owieka.
Zatem biel w wyj±tkowych (!!!) przypadkach mog³a oznaczaæ biel a nie srebro.
Co prawda kolory naturalne s± do¶æ pó¼nym zjawiskiem, ale obecny opis god³a
jest z 1997 roku, zatem twierdzenie, ¿e jest to na pewno srebro mo¿e nie
mieæ podstaw. Obywatele mogliby nawet zmieniæ kolor god³a, gdyby chcieli.

Poza tym, z tego co pamiêtam, polska heraldyka do¶æ swobodnie traktowa³a
kolory i nie powino siê stosowaæ sztywno zachodnioeuropejskich norm do opisu
naszych herbów (porz±dek zaczêto robiæ w naszym kraju dopiero w XVI w.).

Kontynuuj±c, je¶li w opisie herbu pojawia siê kolor srebrny, to nale¿y u¿yæ
bia³ego maluj±c herb. Ale niekoniecznie odwrotnie.
Zatem je¶li w opisie herbu pojawia siê: "Aquila alba, capite gestans coronam
auream, alis extensis et in longum per lineam auream adornatis in campo
rubeo" (to z D³ugosza), to orze³ ma byæ bia³y, pazury z³ote, korona z³ota (a
na malunku orze³ bia³y, pazury i korona ¿ó³te).

Pozdrawiam!

Krzysiek

ps. gdyby heraldyka by³a prosta, to blazonowanie (opisywanie herbów) nie
by³oby uwa¿ane za sztukê.