Re: OT - Re: herb, bylo: Re: [Czuwaj] P³yta CD

Wto, 27 Cze 2006, 14:15:23 CEST

----- Original Message -----
From: "Krzysztof Ludwig" <krzysiekl w interia.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Tuesday, 27 June 2006 13:51
Subject: OT - Re: herb, bylo: Re: [Czuwaj] P³yta CD

> Nie mam w tej chwili czasu na d³ugie wywody, dlatego postaram siê zwiê¼le
> napisaæ o co mi chodzi³o.
>
> Napisa³em, ¿e wyj±tkowo dopuszczalne by³y tzw. kolory naturalne, w tym
> (!!!) kolor cielisty.
> Chodzi³o mi nie tylko o kolor cielisty, ale o ubarwienie sier¶ci zwierz±t
> b±d¼ piór ptaków, ga³êzi i pni drzew, rogów zwierzêcych itp.
> Zatem poprawne heraldycznie by³oby umieszczenie w herbie bia³ego ptaka,
> pod warunkiem, ¿e jego kolor w naturze jest bia³y.
> Nie wiem na pewno, jak to jest z herbem Polskim, ale twierdzenie ¿e zawsze
> [...]

Nie wiem, jaki ptak by³ wzorem dla autorów, bo nasze or³y sa szare.

Jest nawet stare powiedzenie, chyba autorstwa którego¶ z lordów brytyjskich:
"Or³y s± szare".

O ile na naszym herbie jest orze³, a nie gê¶ czy kaczka, to kolor naturalny
nie pasuje.

> No tak, ale s± opisy herbu polskiego, które wspominaj± o kolorze bia³ym,
> choæby cytowany przeze mnie D³ugosz.
> Poza tym herb Polski siê zmienia³ i zmiany równie¿ s± legalne, je¶li s±
> poprawne heraldycznie.

Nawet jak nie s± poprawne, to i tak moga byc legalne.

> Nnawet je¶li orze³ by³ srebrny, to da siê uzasadniæ zmianê koloru god³a ze
> srebrnego na biel moc± aktu prawnego (tutaj konstytucji) gdy¿:
> - jest poprawne u¿ywanie bieli, pod warunkiem ¿e god³o przedstawia or³a
> bielika,
> - istnieje kilkusetletnia tradycja opisywania or³a, jako bia³ego.

Tyle, ze w tradycji nazw "srebrny" i "bia³y" uzywano zamiennie, zas orze³
bielik bia³y nie jest.

http://images.google.pl/images?svnum=10&hl=pl&lr=&q=orze%C5%82+bielik

Konstytucja mo¿e wiele rzeczy sobie zatwierdziæ, np wymusic nazywanie herbu
god³em, ale nie mo¿e zmieniæ stanu faktycznego.

> Gorzej by³oby z innymi or³ami, np. z herbem Twojego Torunia. Gdy¿ wywodzi
> siê z herbu, który sk³ada³ siê m.in z czarnego or³a na polu srebrnym.
> Pó¼niej dokonano zamiany.

A to czego¶ siê nowego dowiadujê. Herb Torunia i orze³?? Od czasów Krzy¿aków
by³a to brama z trzema wie¿ami. Brama otwarta w pelni, nie jak obecnie tylko
jednym skrzyd³em.

Jaki¶ czas temu nieuczony heraldyk dokona³ uswiêcenie herbu ³aduj±c
trzymacza - anio³a w tarczê herbow±, zmieniaj±c jemu p³eæ na kobietê,
sytuuj±c go asymetrycznie i w ogóle robi±c koszmarka z herbu.

Ale czarny orze³?? Hm...

DJD

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej Czuwaj