[Czuwaj] Re: Paczka Czuwaj, Tom 20, Numer 82

Ewa Gąsiorowska ewa w nautilius.pl
Śro, 28 Cze 2006, 13:14:46 CEST

Witam,
Jesli chodzi o pojęcie "skazany prawomocnym wyrokiem", trzeba to odnieść do
terminu "zatarcie skazania".

USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 1997
r.) rzecze:

Rozdział XII. Zatarcie skazania
Art. 106 [Skutki] Z chwilą zatarcia skazania uważa się je za niebyłe; wpis
o skazaniu usuwa się z rejestru skazanych.

Art. 107 [Przesłanki] § 1. W razie skazania na karę pozbawienia wolności
wymienioną w art. 32 pkt 3 lub karę 25 lat pozbawienia wolności, zatarcie
skazania następuje z mocy prawa z upływem 10 lat od wykonania lub darowania
kary albo od przedawnienia jej wykonania.

§ 2. Sąd może na wniosek skazanego zarządzić zatarcie skazania już po
upływie 5 lat, jeżeli skazany w tym okresie przestrzegał porządku prawnego,
a wymierzona kara pozbawienia wolności nie przekraczała 3 lat.

§ 3. W razie skazania na karę dożywotniego pozbawienia wolności, zatarcie
skazania następuje z mocy prawa z upływem 10 lat od uznania jej za wykonaną,
 od darowania kary albo od przedawnienia jej wykonania.

§ 4. W razie skazania na grzywnę albo karę ograniczenia wolności, zatarcie
skazania następuje z mocy prawa z upływem 5 lat od wykonania lub darowania
kary albo od przedawnienia jej wykonania; na wniosek skazanego sąd może
zarządzić zatarcie skazania już po upływie 3 lat.

§ 5. W razie odstąpienia od wymierzenia kary, zatarcie skazania następuje z
mocy prawa z upływem roku od wydania prawomocnego orzeczenia.

§ 6. Jeżeli orzeczono środek karny, zatarcie skazania nie może nastąpić
przed jego wykonaniem, darowaniem albo przedawnieniem jego wykonania, z
zastrzeżeniem art. 76 § 2.

Art. 108 [Zbieg skazań] Jeżeli sprawcę skazano za dwa lub więcej nie
pozostających w zbiegu przestępstw, jak również jeżeli skazany po
rozpoczęciu, lecz przed upływem, okresu wymaganego do zatarcia skazania
ponownie popełnił przestępstwo, dopuszczalne jest tylko jednoczesne
zatarcie wszystkich skazań.

 Pozdrawiam
Ewa Gąsiorowska