[Czuwaj] Harcerstwo jest religia ?

Aleksander Senk senk w post.pl
Czw, 2 Mar 2006, 14:59:52 CET

Wojciech Wojtaszek napisał(a):

> Tak czytajac dyskusje o PH walkowana chyba po raz tysieczny ,
> nasunela mi sie ciekawa refleksja ?Czymy przypadkiem nie stwozylismy
> religij samej w sobie bedaca sakrum jakims tamm i przez to nie do
> ruszenia?
> Olku pamietaj ze zach. chcescijanstwo przeyzylo Lutra i paru innych
> rewolucjionistow przez co  szereg rzeczy mamy do przodu odnosnie
> reformy kosicola, a co najwazniejsze pojowmania stosunku bog czlowiek
> kosciol  wiec uwazaj .....

Nie do konca rozumiem Twoje uwagi :)

Chcialbym wyjasnić iz:
1. Rozdzielam pojecia religia i kościoł, będący - w uproszczeniu
organizacja sluzaca tej religi.
2. Rozdzielam pojecia harcerstwo - jako zbior idealow, wartosci, stylu
zycia - i np. ZHP, będace organizacją służącą harcerstwu.

Uwazam, ze:
Religii i harcerstwa utozsamiac nie nalezy.
Nie mozna takze utozsamiac wymagan religii z wymaganiami harcerskimi
(choc pewnie harcerstwo powinno czerpac z religii, ale ile to juz jest
zupelnie inna dyskusja).

ZHP jako organizacja moze sie duzo nauczyc od np. Kosciola katolickiego
jako organizacji o tym, jak powinno podchodzic do elementów, ktore są
_podobne_.

> odpowiedzcie sobie na pytanie idealy sa dla ludzi czy ludzie dla
> idealow ?? Bo jak narazie caly czas skladamy sie w ofierze naszym
> idealom, troche brutalnie ale dla mnie harcestwo to nie kosciol to nie
> walka z grzechem, a paru ludzi zapomina o tym i tak silnie utozsamia te
> 2 rzeczy ze staja sie 1 .....

Nie rozumiem do konca pytania.
Moje zdanie jest nastepujace:
Idealy sa jakimis bytami, a niektorzy ludzie podejmuja trud realizowania
tych idealow.
Harcerstwo to ruch ludzi, ktorzy chca dane idealy realizowac. Idealy
mamy zawarte w Prawie i Przyrzeczeniu. W odczytaniu tych idealow z
krotkiego zbiorku jakim jest np. PH pomagac musi zaglebienie sie w
istotne harcerstwa, jego historii itp.

Czy odpowiedzialem na Twoje pytania?

pozdrawiam
olek