[Czuwaj] Krzyż za Załugi dla ZHP

Marek Jedynak marek_jedynak w o2.pl
Czw, 9 Mar 2006, 09:11:05 CET

Ryszard Rutkowski napisał(a):
> Minowicie, W którym miejscu Waszym zdaniem, powinno się nosić
> Krzyż za Zasługi dla ZHP ( proponowane jest nad lewą kieszenią, a pod Krzyżem harcerskim,
> po odznaczeniach państwowych i wojskowych -- mnie to się średnio podoba,
> zwłaszcza w kontekście nowego kroju munduru ( tam już jest i tak gęsto ).
> Ja proponuję nad prawą kieszenią. Może ktoś ma wiedzę szczegółową w
> kontekście odznaczeń państwowych, wojskowych, czy skautowych??
> Pozdrawiam
> Ryszard Rutkowski

Ryszardzie,
pomijając post g00rka, że regulamin został juz ustalony, to zwrócić
chciałem uwagę na ogólne zasady noszenia odznaczeń państwowych,
wojskowych i organizacyjnych.
Choć ustawa z dnia 16 pa?dziernika 1992 r. o orderach i odznaczeniach.
(Dz. U. z dnia 8 grudnia 1992 r.) nie omawia w jaki sposób noszone są
poszczególne odznaczenia, powinniśmy zasięgnąć w tej kwestii do tradycji.

Uważam, że wzorem armii praktycznie chyba wszystkich krajów na świecie
oraz sposobu nadawania odznaczeń cywilnych, powinniśmy pozostawić
miejsce Krzyża Zasługi dla ZHP po lewej stronie, tuż pod krzyżem. Nie
wprowadzałbym zmian ani w sposobie noszenia (odświętnie Krzyż; na
codzień baretka), ani w jego umiejscowieniu. Odznaczenia zwyczajowo
przypina się i nosi po lewej stronie. Wyjątkiem są odznaki honorowe
(znów odwołam się do wojska: odznaki uprawnień specjalnosciowych np.
instruktor spadochr. innych krajów gdzie nosi się po lewej stronie -
Polacy przypinają po prawej i nawet nie nad a na kieszeni).

Wg mnie (tu uśmiech do g00rka ;) flaga na zreformowanym mundurze i logo
ZHP jest źle trafione, jeżeli dochodzą właśnie jeszcze baretki, bądź
odznaczenia pańswtowe / resortowe / organizacyjne.

Przykład:
spotykamy druha/druhnę i patrzymy na jego / jej lewą stronę munduru:
- naramiennik wędrowniczy
- Harcerski Znak Spadochronowy
- Krzyż Harcerski
- dwa rzędy baretek
- Krzyż Zasługi dla ZHP
- flaga Polski i logo ZHP
- lilijka WOSM lub koniczynka WAGGGS
- znaczek zuchowy na pasku / ewent. instruktora lotniczego / instruktora NS
- między tym wszystkim jeszcze sznur sobie wisi (niech będzie dla
podkoloryzowania jakiś duuuży ;)

LECZ POMIMO TEGO ZLEGO PRZYKLADU POZOSTALBYM PRZY NIEZMIENIONYM MIEJSCU
NA KRZYZ ZASLUGI DLA ZHP

Marek Jedynak