Re: [Czuwaj] Powyżej 1000m npm

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Czw, 9 Mar 2006, 19:50:07 CET

----- Original Message -----
From: "TOGRO.pl" <togro w togro.pl>
To: "'Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.'" <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, March 09, 2006 5:24 PM
Subject: RE: [Czuwaj] Powyżej 1000m npm

Nikt rozsądny nie neguje potrzeby aby nad wodą czuwał ratownik WOPR.
Nikt rozsądny nie neguje też że leczy lekarz, a nie znachor czy szaman.
Aczkolwiek na rajd czy zbiórkę nie muszę zabierać lekarza, wystarczy mi
apteczka
oraz telefon komórkowy by w razie czego zadzwonić na pogotowie.
Nikt rozsądny nie sugeruje też by harcerzy wozić osinobusem z traktorzystą
za kierownicą, zamiast autokarem koncesjonowanej firmy z kierowcą
posiadajacym prawo jazdy na autobus.

Natomiast kwestia obligatoryjnego wynajmowania przewodnika w górach powyżej
1000 m budzi ogromne kontrowersje, nie tylko u nas
zob. http://forum.pttk.pl/index.php?co=pelna&h=Kadra%20PTTK
kilkanascie wątków na tym forum

> Jeśli ktos jest tak dobry, ze nie potrzebuje przewodnika, to niech zrobi
> sobie papiery przewodnika i nie będzie musial zatrudniac nikogo innego.

Uprzejmie dziękuję za dobrą radę. Kursy przewoedników górskich trwają rok
lub dwa, są zregionalizowane (osobno przewodnik sudecki, osobno beskidzki,
osobno tatrzański itd.) Kosztują znacznie więcej niż kurs ratownika WOPR, są
prowadzone tylko w nielicznych ośrodkach w Polsce co podowuje że np.
gdańszczanin, białostoczczanin czy poznaniak ma nikłe szanse w nim
uczestniczyć, zdawalność wynosi 25-50%

Obecne rozporządzenie nie jest niczym innym jak przejawem korporatywizmu
zawodowego, zjawiska typowego dla III RP.
Pozostaje mieć nadzieję, że się to zmieni.

GS